Zij was blond maar verder volmaakt


Mijn vriend de dichter schreef: ‘zij was blond maar verder volmaakt’. Dat was voor hij de blonde dichteres ontmoette. Anderhalf jaar geleden nam hij de blonde dichteres mee naar mijn verjaardagsfeest. ‘Wat een leuke vrouw,’ sprak ik. ‘Ja,’ antwoordde de dichter, ‘jammer dat ze blond is.’ De blonde dichteres keek hem woedend aan. ‘Wat passen jullie goed bij elkaar,’ zei ik. Al tien jaar probeerde ik mensen te koppelen en al tien jaar was dat mislukt. Vaak gaf ik zo hoog op over de een (‘Hij is zooooooo leuk!!!!’) dat het alleen maar tegen kon vallen. Ik was veertig geworden en had de hoop op succes al opgegeven. Ik was een yentl van niks. Maar drank maakt balorig en daarom vertelde ik mijn dichtende vriend en de blonde dichteres dat ik ze geweldig bij elkaar vond passen. ‘Jullie moeten trouwen,’ zei ik. ‘En dan wil ik getuige zijn.’ Het was een zin die ik als mislukte koppelaarster al vele malen had gesproken en altijd zonder succes. Soms werd ik door het potentiële paar subtiel gewezen op het feit dat ze al getrouwd waren, allebei met een ander. Soms werd ik ook gewoon tegen de grond gemept omdat ik was vergeten dat het gelukkige stel-to-be al jaren gescheiden was. ‘God, wat zijn jullie leuk samen,’ sprak ik, met glas in de hand. ‘Jullie lijken zelfs een beetje op elkaar.’ De dichters begonnen een beetje ongemakkelijk van been op been te hupsen. Nu ik ze een bruiloft in het verschiet had gesteld, werd elk luchtig gesprek onmogelijk. ‘Laten we hier weggaan,’ sprak de dichteres. Ze pakte mijn dichtende vriend bij de hand en trok hem het cafe uit. ‘Jullie moeten echt trouwen hoor,’ riep ik ze nog na bij de voordeur.
Gisteren trouwden mijn dichters. Als trotste koppelaarster zat ik op de eerste rij in de kerk en wenste hen nog honderd jaar geluk.

 

Geef een reactie

