Ik ben een ijdeltuit

‘Ik vind u een ijdeltuit,’ zei het lezertje. Ik vroeg hem waarom hij dat vond. ‘Omdat u altijd foto’s van uzelf op uw blog plaats,’ zei het lezertje. Ja, waarom deed ik dat eigenlijk? Niet omdat ik een ijdeltuit ben (hoewel ik dat wel ben). ‘Ziet u wel,’ zei het lezertje, ‘nu geeft u het zelf toe.’ Ooit bedacht ik dat het handig was als mijn lezertjes wisten hoe ik eruit zie, zodat ze me zouden herkennen en naar me zouden zwaaien als ze me toevallig op straat zouden tegenkomen. Maar eigenlijk kom ik mijn lezertjes nooit tegen. De enige die naar me zwaait is mijn overbuurman. ‘U bent een narcist,’ ging het lezertje verder. Dat is waar, maar dat zijn alle blogschrijvers. En niet alleen zijn wij blogschrijvers narcistisch, we zijn ook zelfingenomen en hysterisch, zo vond het lezertje. Ik ben het allemaal, maar aan mijn foto’s is dat gelukkig niet te zien. Misschien dat ik ze daarom plaats. ‘Als u toch foto’s van uzelf plaatst,’ zei het lezertje, ‘doet u dan die ene foto waarbij u met een fles champagne in de hand halfbloot op een motorkap ligt.’ Ik lachte het lezertje uit. Ik ben dan wel ijdel, maar ik ben niet gek.

Geef een reactie

