Poste Restante


Ooit stuurde ik dertig brieven naar willekeurige plekken op de wereld. Piepkleine dorpjes in Texas, het meest zuidelijke plekje in Vuurland, een nederzetting op IJsland, een middelgrote Duitse stad, steden en dorpen met namen die ik nauwelijks kon uitspreken. Ik stuurde de brieven Poste Restante naar het hoofdpostkantoor van het dorp en zette achterop mijn eigen naam en adres. Ik had gehoord dat zo’n brief drie maanden op het postkantoor zou blijven liggen en dan per vliegende post bij mij terug zou komen. Ik schreef ellenlange brieven aan mezelf waarin ik het leven van de dag beschreef. Benieuwd hoe het er drie maanden later uit zou zien voor mij. Het waren geweldige maanden. Elke dag was er eentje dichter bij de dag dat ik post zou ontvangen uit alle uithoeken van de wereld. Mijn brieven zouden op plekken geweest zijn waar ik nooit zou kunnen komen, hadden maanden lang in stoffige postbakjes gelegen in een dorp in de woestijn, waren op een dag door een wakkere postbeambte opgemerkt en terug gestuurd naar Amsterdam.
Het was een prachtig plan dat zeker had kunnen werken als dertig willekeurige postbodes op dertig plekken op de wereld een beetje hadden willen meewerken. Poste Restante stond er toch in grote letters op mijn enveloppen? Overgebleven post die, indien niet opgehaald, terug naar de afzender moet. Sukkels waren het. Niet één envelop kreeg ik ooit terug.
Vandaag moest ik even aan mijn wereldreis per brief denken toen ik een ansichtkaart uit Portugal ontving. De eindredactrice met wie ik daar anderhalve maand geleden op werkbezoek was, had me een kaart gestuurd. ‘Wat fijn dat je er bent,’ schreef ze. De kaart heeft waarschijnlijk al die weken op een Portugees postkantoortje liggen te verstoffen voor hij eindelijk zijn weg naar mij vond. En ik moet toegeven, het is veel leuker om post te ontvangen van iemand anders, dan via een omweg van jezelf.

Geef een reactie

