Ook hier mag gerookt worden

De website van het Zwitserse sanatorium zag er prima uit. Frisse zalen met massagebedden, zwavelbaden, manden met fruit, spijkerbedden, modderbaden, bloesemolievelden, stoombaden en yogamatten. Ik kreeg al helemaal zin in mijn reis naar de bergen. De redactrice die mij op bergpad stuurde om de boel van dichtbij te beschrijven vond het tijd worden dat ik wat frisse lucht kreeg. Ik zat al veel te lang achter dat stoffige bureautje vond ze. En hoe langer ik naar de website keek, hoe meer zin ik er in kreeg. Na vier dagen zou ik als herboren terugkomen. Op de laatste pagina vond ik een foto van de fitnesszaal. ‘Auch hier darf geraucht werden’ stond eronder. Grappige Zwitsers die Zwitsers dacht ik nog. Nergens in Europa mag je nog roken behalve daar. Maar ja, ze hebben dan ook de meeste zuurstof van iedereen. Ik zag mezelf al rennen op de loopband, magistraal uitzicht op de bergen, sigaretje tussen de lippen, heerlijk. Tot mijn oog op het woord ‘nicht’ viel. Even verbaasde ik me over de Freudiaanse vergissing. Was ik niet al maanden geleden gestopt met roken? Waarom werd ik dan zo vrolijk bij het idee dat ik mocht roken in een sanatorium? Terwijl er toch echt stond dat je juist nergens mocht roken, niet op de spijkerbedden, niet in de modderbaden en zelfs niet in de gymzaal. Nu ik er nog eens goed naar keek leek het zelfs of er in heel Zwitserland niet gerookt mocht worden. Dat was nog knap lastig voor een roker. Gelukkig was ik gestopt.

Geef een reactie

