Vrouw van de week

Wat mijn passie was, wilde de man van de uitgeverij weten. Hij was benaderd door een website die mij wilde uitroepen tot vrouw van de week. Maar je wordt natuurlijk niet zomaar vrouw van de week, daar moet je wel wat voor doen. Passies hebben bijvoorbeeld. Ik zocht in mijn hoofd en vond een oude passie die helaas aan glans had verloren. Ik poetste hem weg en zocht naar andere passies. Postzegels verzamelen, dat is ook een passie, al is het niet de mijne. ‘Nee,’ zei de man van de uitgeverij, ‘het moet wel jouw passie zijn.’ Toen ik geen enkele passie kon verzinnen – ik blijk een passieloze vrouw – kwam hij met het idee om ‘schrijven’ te noemen. Het was een briljant plan. Binnenkort ben ik vrouw van de week met een passie voor woorden. ‘O ja,’ zei de man, ‘had ik al verteld dat je ook auteur van de maand bent?’ Ik schudde van nee, al kon hij dat niet zien door de telefoon. Vrouw van de week, auteur van de maand, het is de loden last die ik met me meedraag.

Geef een reactie

