Werkkamer gezocht

(Foto: Ilya Kabakov)

‘Zie de schrijvers werken’ is een jaloersmakende rubriek in NRC Handelsblad over schrijvers en hun werkruimtes. Charlote Mutsaers heeft er maar liefst drie, lees ik, maar ik ben Charlotte Mutsaers niet. Dat laatste wordt pijnlijk duidelijk als ik naar mijn eigen werkkamer kijk. Wanneer ik over twee weken het kantoortje aan de gracht heb verlaten, rest mij alleen het vochtige keldertje dat ik altijd sousterrain noem. Er ligt een houten vloer en er staat een bank, maar echt rechtop staan kan ik er niet. Als ik niet snel een fijne werkplek vind, lig ik straks dus met mijn laptop op de bank in de kelder. Charlotte Mutsaers zou over de grond rollen van het lachen als ze mij zou zien. Ze zou zich verslikken in haar hond als ze zou zien hoe ver mijn sneue onderkomen verwijderd is van haar kamer vol boekenkasten.

Op zoek naar een nieuwe werkruimte fietste ik vandaag langs grappige kantoortjes in de stad. Het kantoortje van mijn dromen heb ik nog niet gevonden, terwijl mijn eisen heel bescheiden zijn. Ik zoek iets aan de gracht met hoge ramen en heel veel zon. Als u iets weet, laat het mij dan weten.

Geef een reactie

