Wil je met me naar bed?

De redactie van Psychologie Magazine stuurde vorige maand twee acteurs de straat op, een man en een vrouw van gelijke leeftijd, achtergrond en aantrekkelijkheid. Op straat spraken ze mensen aan met de vraag: ‘Wil je met me naar bed?’ Precies zoals gebeurde in het Amerikaanse onderzoek waarop het experiment was gebaseerd, reageerden de mannen wild enthousiast en de vrouwen in alle gevallen terughoudend. Een tijdje geleden vertelde ik een vriend met wie ik uit eten was over het experiment waarover op de redactie druk werd gesproken. ‘Stel,’ zei ik, ‘dat ik je gewoon zou vragen of je met me naar bed wil…’ Nog voor ik mijn zin had kunnen afmaken, zat de vriend al druk te knikken met zijn hoofd. ‘Dan zou ik natuurlijk ja zeggen,’ zei hij, alsof dat zo voor de hand lag, dat hij het gek vond dat hij die vraag niet elke dag gesteld kreeg. ‘En als een andere vrouw het je zou vragen?’ vroeg ik. Dan ook zou hij op het verzoek ingaan, ‘mits ze er een beetje leuk uitziet natuurlijk,’ voegde hij er aan toe. ‘Zullen we gaan?’ vroeg hij, en hij zwaaide naar de ober.

In het Amerikaanse experiment zei twee op de drie mannen ja op het wil-je-met-me-naar-bed-verzoek, in Nederland een op de drie. Het experiment staat deze maand beschreven in het mannennummer van Psychologie Magazine. Het filmpje is te bekijken op www.psychologiemagazine.nl.

Geef een reactie

