Gezocht: assistent

Nooit heb ik geweten dat grootmeesters bij het WK schaken secondantenteams hebben. Ik las het vanochtend in de krant. Ik probeerde me voor te stellen hoe dat gaat wanneer grootmeester en huidig wereldkampioen Anand (39) in de kleedkamer komt en daar wonderschaakkind Magnus Carlsen (17) in zijn secondantenteam vindt. ‘Sukkel,’ zegt Carlsen tegen Anand, ‘je had nooooooit in de eerste partij remise moeten spelen. Je had die Kramnik makkelijk een kopje kleiner kunnen maken!.’ Carlsen begint dan te stampvoeten (want dat doen jonge grootmeesters), waarna Anand een kopje thee voor hem gaat zetten (want Anand is de eerste grote schaker zonder opvliegend karakter). Terwijl hij kokend water in een kopje giet, bang om het over zijn handen te krijgen want dan kan hij niet meer schaken, vraagt hij zich af of hij er wel goed aan heeft gedaan om de jonge Noor naar Bonn te halen. Had ie niet beter een Hongaar in zijn team kunnen halen of desnoods een Rus, nee, juist een Rus.

Maar ik dwaal af. Leerde ik aan het ontbijt dat schakers assistenten hebben, een uur later bezocht ik een fotografe die vertelde dat een beetje fotograaf niet zonder assistent kon. Zelf had ze er ook een. Maar Erwin Olaf, zo vertelde ze, had er wel vier.

En het erge is: nu wil ik ook een assistent. Iemand die mijn lege wijnflessen naar de glasbak brengt, ervoor zorgt dat mijn telefoon is opgeladen, die mijn computer repareert, nieuwe opdrachten binnen sleept, koffie zet, de kachel hoger draait als ik het koud heb, een reservefiets regelt als ik een lekke band heb, een plek bezet houdt in de rij bij de kassa van H&M, mijn petroleumblauwe lievelingslaarzen naar de schoenmaker brengt omdat de hak is afgebroken, die extra verlof aanvraagt op de school van mijn dochter omdat ik in februari naar een bruiloft in verweggiland ga, mijn bankzaken regelt, mijn BTW-aangifte over het laatste kwartaal doet, de kasten in mijn kelder reorganiseert, op zoek gaat naar een lekkere maar ook mooie en niet al te dure bureaustoel en die de bladeren in de tuin komt wegharken.

Denkt u nu: dat is echt iets voor mij? Laat dan van u horen. Wie weet bent u binnenkort mijn eerste assistent.

2 Reacties op “Gezocht: assistent

  1. Ik ben assistent geweest. Heerlijk werk.

  2. oke, je bent aangenomen:)

Geef een reactie

