Vrouw en wijn

manon-new-years-eve

Terese Boer (met accenten) heeft samen met Astrid Joosten een boek geschreven over vrouwen en wijn. Vandaag was de presentatie van het boek in restaurant de Kas in Amsterdam. Ik was een half uur te laat, maar gek genoeg was ik de eerste gast. ‘Wat is het eh… rustig,’ zei ik tegen de mevrouw die mijn hand schudde. ‘Ben je van de Avro?’ vroeg ze. Ze hield nog steeds mijn hand vast en even was ik bang dat ze me wilde zoenen. ‘Nee,’ zei ik. ‘Ik ben journalist, maar niet bij de Avro.’ Ze drukte mijn hand nu nog steviger. We stonden nogal alleen zo met z’n tweetjes in die hele grote lege Kas. Terese Boer en Astrid Joosten waren niet eens komen opdagen op hun eigen boekpresentatie. Het was goed dat ik er was. Of ik iets wilde drinken, vroeg de vrouw. Dat wilde ik wel. Ik was voor de wijn gekomen. Omdat ik het een beetje zielig vond voor de vrouw dat er niemand op de presentatie was behalve zij en ik, begon ik een gezellig gesprek. Over Terese Boer, van wie ik op dat moment even de naam niet meer wist en iets over wijn en hoe ik nogal beledigd was dat mijn uitgever me een uitnodiging had gestuurd voor een boek over vrouwen en wijn. Dat ik me vertwijfeld had afgevraagd of mijn uitgever vond dat ik te veel wijn dronk of juist te weinig. Pas na twintig minuten onderbrak de vrouw me. Nu wist ze het zeker. Ik was op de verkeerde presentatie. De boekpresentatie over vrouwen en wijn is pas over twee weken. Zelfde tijd, zelfde plek, andere dinsdag. De vrouw liet eindelijk mijn hand los.

Geef een reactie

