Vrouw en wijn II

kas1kas4

Sinds ik kinderboekenschrijver ben, krijg ik opeens uitnodigingen voor boekpresentaties. Zo kon ik alleen deze week al kiezen uit de presentatie van het boek van Char, het nieuwe boek van Iemand van den Eerenbeemt, de tatoeage-bijbel van Henk Schiffmacher en het boek ‘Vrouwen gek op wijn’. Boeken en wijn zijn altijd leuk. Daarom koos ik voor de laatste. Ik was de enige onbekende Nederlander op het feest. Dat heeft veel voordelen. Niemand die op mij lette welke wijn ik dronk en waarom. ‘Wilt u wijn drie of vier?’ vroeg de ober, die met twee flessen wijn voor mij en mijn lege glas stond. ‘Ah, joh,’ zei ik, ‘het smaakt toch allemaal hetzelfde. Als er maar alcohol in zit.’ Een vrouw die op Monique van de Ven leek, keek geschrokken om. ‘Dat mag je hier niet zeggen,’ zei ze. De ober was inmiddels terug met wijn vijf en zes. Ik moest raden welke van de twee de lievelingswijn van Sophie Hilbrand was. Ik had geen idee. Alle wijnen begonnen een beetje op elkaar te lijken vond ik. En omdat er geen hapjes waren, begon de wijn ook behoorlijk naar mijn hoofd te stijgen. De mensen om me heen begonnen ook op elkaar te lijken. Astrid Joosten werd Terese Boer en Terese Boer werd Susan Smit, met het hoofd van Rob Oudkerk op haar schouders. Een man die als twee druppels water op mijn uitgever leek, kwam naar me toe, duwde me een boek in handen en zei dat ik er maar een leuk stukje over moest schrijven. Maar dat is makkelijk gezegd als je net negen glazen verschillende wijn hebt gedronken zonder er iets bij te eten. Ik zeg: het is een ontzettend leuk boek, het nieuwe boek van Char eh… Henk Schiffmacher.

Geef een reactie

