Boekpresentatie

De eerste boekpresentatie in mijn leven was in besloten kring. Mijn uitgever, mijn moeder en ik aan een tafeltje in Cafe de Jaren.

De tweede boekpresentatie ging aan mijn neus voorbij omdat de opdrachtgever (het was een boek in eigen beheer) vergeten was mij uit te nodigen! Ik vond dat wel grappig, maar ook jammer. Daarom had ik mij enorm verheugd op boekpresentatie nummer drie. Vanmiddag op de Herengracht. Vanochtend belde Aartje van Uitgeverij Bert Bakker op om te vragen of we de presentatie niet een week wilden verzetten in verband met de naderende sneeuwstorm. “Sneeuw? Sneeuw?” antwoordde ik. “Ik ben dol op sneeuw! En dan niet een paar zielige vlokjes, maar sneeuw die je binnen een paar minuten het zicht beneemt. In afwachting van de mij beloofde sneeuwstorm begon ik al de filmtune van Doctor Zhivago te zingen. Doctor Zhivago liet zich ook niet tegenhouden door een paar vlokjes sneeuw. Nee, die galoppeerde op zijn paard half – of heel – Rusland door om bij zijn Lara te zijn. Die liet zich lekker insneeuwen in een huisje op de prairie en die liep gewoon op blote voeten weer terug naar Moskou omdat ie daar ook nog ergens een vrouw en een kind had. Doctor Zhivago luisterde niet naar het weerbericht en liet zich zeker niet tegenhouden door een weeralarm. Volgens mij komt het woord ‘weeralarm’ niet eens voor in de Russische taal.

In mijn verbeelding zie ik al hoe mijn gasten, Mai Spijkers en ik zullen insneeuwen op de gracht. Er zal in ieder geval genoeg drank zijn en lekker veel hapjes, omdat de helft van de genodigden natuurlijk verstek laat gaan. En als het koud wordt, stoken we een vuurtje van mijn boeken. Een vriend uit Groningen beloofde vanochtend zijn gitaar mee te nemen. Terwijl de sneeuw tegen de ramen slaat, zingen we hey ho, and a bottle of rum. Het wordt een boekpresentatie/boekverbranding die niet te missen is zo leuk!

Geef een reactie

