De vijfde van Mahler

foto-116

Het enige leuke van een jetlag hebben is dat ik de illusie heb een ochtendmens te zijn. Elke ochtend word ik om zes uur wakker en ga dan hardlopen omdat ik denk dat dat goed is tegen de wazigheid in mijn hoofd. Het leuke van ochtendmens zijn, is dat je dingen meemaakt die voor langslapers verborgen blijven. De bakker die brood staat te bakken, kwekkende vogeltjes en schilders die om half zeven al op een steiger staan. Met de schilders heb ik sinds een paar dagen een goede band. ‘Als de nacht verdwijnt en de zon weer schijnt,’ zingen ze mee op hun aluminium steiger, waarbij ze uitbundig met hun verfkwasten naar mij zwaaien. Ik zwaai altijd terug, want dat doen ochtendmensen. Of ik een verzoeknummer had, vroeger de schilders gisterochtend terwijl ik voorbij rende. ‘Ja,’ riep ik, ‘doe maar de vijfde van Mahler.’ Vanochtend werd ik wakker met keiharde muziek vanaf de steiger aan de overkant. Tot mijn verbazing hadden mijn ochtendvrienden Mahler opgezet, al was het de negende. Gierend van het lachen hingen de schilders aan de kozijnen. Ik lachte en stak twee duimen in de lucht, een groet van ochtendmensen onder elkaar.

3 Reacties op “De vijfde van Mahler

  1. Zulke steigeraars wil ik ook.
    Maar ga je ELKE dag hardlopen? Respect.
    Hoe lang duurt een jetlag?

  2. Ik dacht dat een jetlag een paar dagen duurde, maar de mijne duurt nu al bijna een week. Gelukkig maken de schilders me aan het lachen met hun rare muziek, dat helpt. elke dag hardlopen blijkt niet te werken, maar het is weer wel goed voor mijn conditie, en de enorme bewondering die ik er voor krijg is ook niet uit te vlakken (waarbij ik dan niet vertel dat ik maar een paar kilometer loop…)

  3. Ik heb zo’n idee dat het wel goed komt met dat nieuwe ‘help!’ boekje. De verhalen zijn er al. Nu er nog ‘leering uit trekken’, heet dat geloof ik tegenwoordig.

    Vroege schilders zijn fijn, zolang ze niet schuren. Tenminste als ze bij de buren bezig zijn. Bij mij moeten ze uiteraard wel eerst goed schuren, en dan liever niet zo vroeg dus.

Geef een reactie

