De Hotze-shortlist

boek

Twee jaar geleden kwam ik mijn uitgeefster tegen. We hadden elkaar daarvoor misschien een keer gezien en geen van beiden wisten we toen nog dat het boek dat toen nog niet eens in mijn hoofd bestond ooit genomineerd zou worden voor een prijs voor het beste kinderboekendebuut. Vandaag hoorde ik mijn uitgeefster op mijn voicemail. Daar stond ze al vijf dagen op, maar omdat ik op vakantie was, was ik even vergeten mijn voicemail te beluisteren. Izzylove blijkt niet alleen op de longlist te staan voor de Hotze de Roos-prijs, maar ook op de shortlist. Er is nu een kans van een op drie dat ik die prijs ga winnen. Voor de zekerheid heb ik vast mijn rug laten tatoeëren. HOTZE staat er in grote blauwe letters op mijn rug. Dat brengt geluk.

En omdat ik een archiefje heb met oude blogjes, citeer ik mezelf uit een andere tijddimensie. Toen Izzylove nog niet eens bestond.

1 juni 2007:

‘Wat een leuke man heb je,’ zei ik tegen mijn nieuwe uitgeefster. ‘Hij is mijn ex-man,’ zei ze. ‘Wat een leuke ex-man,’ riep ik toen, veel te enthousiast. Ik had waarschijnlijk al meer dan drie glazen wijn op. Ik was haar bij binnenkomst ook al hartelijk om de hals gevlogen, ook al een veeg teken natuurlijk. Maar mijn nieuwe uitgeefster en ik zijn nu al vriendinnen, al weet zij dat nog niet. ‘Wat doe je hier eigenlijk,’ vroeg ze. ‘Moet je niet thuis zijn om te schrijven?’ Ik vertelde haar dat ik inspiratie op moest doen. Rond middernacht liep ze nog een keertje langs. Ik had toen al 43 glazen wijn op. ‘Dat boek komt er aan hoor,’ riep ik, terwijl ik een beetje slapjes op de bank hing (je moet eigenlijk ook altijd wat eten voor je 43 glazen wijn gaat drinken…). ‘En wat een ontzettend leuke man, eh, ex-man heb je,’ riep ik nog maar een keertje. Daarna viel ik in slaap, met mijn hoofd op de schouder van de man die naast mij zat. Daardoor zag ik niet meer dat mijn nieuwe uitgeefster haar opschrijfboekje pakte en mijn naam doorkraste. Daar ging mijn carriere als veelbelovend kinderboekenschrijfster. Het was nog niet eens begonnen en het was alweer voorbij.

4 Reacties op “De Hotze-shortlist

  1. Mooi, nu nog maar 2 concurrenten te verslaan, je gaat vooruit in het Hotze-knotze gebeuren.😉

  2. Fingers crossed!
    En ik moest erg lachen om dat oude logje.

  3. Ha Manon,

    Gefeliciteerd!

    Groet,
    Jan de ex-man

  4. Ja, wat leuk dat de leuke ex-man mijn blog ook leest!!!

Geef een reactie

