In Bakkum is iedereen gelukkig

Ik had mezelf ingeschreven voor een veldexcursie naar Bakkum, dorp aan zee. In Bakkum bloeien de bloemen altijd, ook in de winter. In Bakkum zwaaien alle mensen naar elkaar en is een van de Bakkummers ziek, dan plakken de andere Bakkummers pleisters, brengen zelfgemaakte kippensoep en zingen zelfverzonnen liedjes. Mijn veldexcursie leidde me langs een huisje waar ik heel goed zou kunnen wonen en langs een heleboel tuinen waar ik mezelf zag zitten in een prieeltje met typmachine op schoot. Wie al gelukkig is, moet rare fratsen uithalen in zijn hoofd om nog iets te wensen. Een prieeltje met uitzicht op zee is zo’n frats.

Ik blijk niet de enige Amsterdammer met zo’n fratsendroom, want in de duinen van Bakkum hebben 2000 Amsterdammers een caravan neergezet of een hutje met veranda gebouwd. De vrouwen huppelen er rond in gebloemde jurkjes, de mannen stoken er verboden vuurtjes en drinken dure wijn uit plastic glaasjes. De kinderen heten er allemaal Otis, tenzij ze Anders heten.

In Bakkum was vandaag iedereen gelukkig.

Geef een reactie

