Dagelijks archief: juli 10, 2009

Anna Karenina

boek10

Waarom heet Anna Karenina Anna? Ik heb het me nooit afgevraagd, maar sinds ik boeken schrijf, pieker ik mijn hoofd van mijn schouders wanneer ik alle personen in mijn boek een naam moet geven. Ik vraag me af of lezers wel beseffen wat een helse taak dat is, namen bedenken. Ik ben soms – nee altijd – blij dat ik namen voor mijn eigen kinderen heb kunnen verzinnen. Ik heb een neef (dit is nu eens niet gelogen) die ‘de jongen’ heet. Vroeger heette hij ‘jongetje’, maar toen het jongetje twee meter hoog en drie meter breed werd, bleek ‘de jongen’ een toepasselijker naam. In zijn paspoort staat de voornaam van zijn vader, maar zijn roepnaam was jongen. Zijn moeder sprak dat uit als tjongetje, maar dit geheel terzijde.

Na eindeloos bladeren door het namenboek in mijn hoofd kwam ik een paar weken geleden met een prachtnaam voor mijn nieuwe mannelijke hoofdpersoon. Trots vertelde ik het tegen mijn dochter, die haar vinger naar haar keel bracht om op haar eigen wijze aan te geven dat ze het niet zo’n leuke naam vond. Vanochtend kreeg hij een nieuwe naam. Een naam zo simpel, dat ik me erover verbaas dat ik ‘m niet eerder heb bedacht. Nu nog alleen namen bedenken voor de veertig andere personages. Ik ga daar de hele dag over nadenken. Heel veel anders heb ik toch niet te doen.