Dagelijks archief: augustus 13, 2009

Hotzeflotzetegeltjes en een hotzeflotzebad

Foto 1023

Niets is zo saai als luisteren naar mensen die net een nieuwe badkamer hebben. Nog saaier dan luisteren naar mensen die gestopt zijn met roken (‘ik kan weer ruiken!’), mensen die op dieet zijn (‘Het is echt ongelooflijk, ik eet gewoon twee appels en een halve wortel per dag en de kilo’s vliegen eraf!!’), mensen die een nieuwe auto hebben besteld (‘hij heeft verwarmde buitenspiegels…’), mensen die net een baby hebben gekregen (‘Kijk eens wat een neusje…’) en mensen die verliefd zijn (‘Ze sms’te me vannacht om drie uur, wacht dan lees ik het even voor…’).

Daarom vertel ik niet hoe geweldig mijn nieuwe badkamer is, maar citeer ik een oud blogje uit maart van dit jaar toen ik alleen nog maar droomde over het winnen van mijn eerste literaire geldprijs en het waterpretpark dat ik ervoor ging kopen:

‘Hotze, Hotze, Hotze, Hotze, als je het een paar keer achter elkaar zegt, klinkt het heel gek. Als je het een keer zegt klinkt het ook gek trouwens. Maar sinds ik weet dat ik genomineerd ben voor de Hotze de Roos Prijs, vind ik Hotze een prachtige naam. Het is jammer dat ik al kinderen heb, anders zou ik ze allemaal Hotze noemen. Net zoals het me vroeger leuk leek om mijn kinderen allemaal Rocky te noemen. Dan zouden ze Rocky 1, 2 en 3 heten. Maar ja, dat was voor ik kinderboekenschrijver werd.

De reden dat ik die Hotze-prijs heel graag wil winnen, is omdat er een geldbedrag van bijna vijfduizend euro aan vast zit. Nu kan ik heel goed en heel snel vijfduizend euro opmaken, maar in dit geval wil ik het geld besteden aan de badkamer, die nu nog in niets op een badkamer lijkt, behalve dat er water uit een kraan stroomt. Maar straks, als ik de winnaar ben van die Hotze-prijs, dan neem ik Hotze-tegeltjes en Hotze-kranen en een heet Hotz bubbelbad. En ik neem natuurlijk heuse Hotze vloerverwarming. En dan eten mijn kinderen voortaan Hotze-Hotze-pap, met de Hotze-Hotze-lepel, uit een Hotze-Hotze-nap.’

Foto 1025