512

pepernotenHet was onverwacht warm. De winterslofjes die ik al uit de kast had gehaald, konden weer uit. In Duitsland was zelfs een hittegolf, zo las ik per ongeluk in de krant. Per ongeluk omdat ik het weerbericht altijd probeer te vermijden – ik laat me liever verrassen. Dat verrassen kwam dit keer niet door de nazomerse hittegolf, maar door de supermarkt die drie schappen had ingeruimd met pepernoten. PEPERNOTEN! Niet een schap, maar drie. Ik telde op mijn vingers en kwam tot drie maanden te vroeg. Terwijl ik zo mijn best doe om te genieten van wat er nu is. En ik hou van de herfst. Het is mijn meest allerliefste favoriete lievelingsseizoen van alle seizoenen. De lage zon, de bomen die langzaam verkleuren, de vogels die wegtrekken. Afscheid van het leven, zoals Jaap van Zweden het afgelopen zondag op tv noemde na het horen van de 9e van Mahler. En daarin zit de schoonheid, althans voor mij. De eindigheid maakt alles wat er nu is mooi. Maar fu*&ing pepernoten gooien alles in de war. Pepernoten in augustus betekent dat de supermarkt niet heeft begrepen dat alles zijn verloop heeft. Dat er seizoenen zijn en dat alles eindigt en daarna weer opnieuw begint. Maar niet in augustus.

Ik pakte mijn watervaste Edding-stift en schreef heel groot op de randen van de schappen: sinterklaas bestaat niet. Sinterklaas is je opa in een jurk. Sinterklaas is een gehuurde opa in een jurk. Ik zag moeders geschrokken hun handen voor de ogen van hun kleuters slaan. Een jongetje van vier begon te huilen. ‘Hij bestaat wel, hij bestaat wel,’ riep hij, stampend met zijn sandaaltje op de grond. Zijn moeder nam hem in haar armen en keek mij boos aan. ‘Ja hoor lieverd, sinterklaas bestaat wel.’ Ik stak mijn tong naar haar uit. ‘Nietes,’ zei ik. Daarna kocht ik een zakje pepernoten en strooide het in de tram naar huis in het rond. Alle passagiers leken verbaasd. Wie strooit er nou pepernoten in augustus?

8 Reacties op “512

  1. elk jaar hetzelfde gedonder met die man, en bolletje moet voor de billen…😉

  2. Sinterklaas is een rotzak. Mij een beetje proberen te verleiden. Ik kijk gewoon niet.
    “Kleng!!”
    Wie heeft die stomme schappen in het gangpad gezet?!!
    Sinterklaas sucks.

  3. Haha, die ga ik ook opschrijven: ‘Sinterklaas Sucks’, dat zal ze leren. We gaan ‘m bashen die Sint!

  4. ja; vijf december/nee; pepernoten in september.

    zijn jullie nu helemaal noten (nuts) geworden?

    bolletje moet billenkoek!

    ook kleine zakjes zijn zakjes!

  5. Whoehaa, Gewebkijk gaat los.

    En ik wil ook een plaatje bij m’n naam.

  6. @soes,
    dat kan, maar dan moet je wel even een wordpress account aanmaken…;)

  7. Ben al bezig, maar welke onverlaat heeft mijn naam gepikt? Nu heb ik een bult in m’n naam, mopper-mopper

  8. jij. jij strooit pepernoten in augustus.

Geef een reactie

