Waarom ik honing haat

42-16250905

Ik haat honing. Nou ja, misschien is haat niet het goede woord. Ik gruwel van honing. Al zo lang als ik me kan herinneren word ik misselijk van de zoete geur. Volgens mijn vader is het psychisch. Het is terug te voeren op een incident uit mijn vroege kinderjaren toen ik doodziek in bed lag en als medicijn een lepel honing kreeg. Volgens hem moet ik me daar overheen zetten. Maar hij heeft makkelijk praten, want hij is dood. Soms spreekt hij tot mij vanuit het hiernamaals. Niet omdat ik in een hiernamaals geloof en ook niet omdat ik stemmen vanaf de eeuwige jachtvelden krijg doorgeseind, maar omdat ik doe alsof. Hoe  zijn stem echt klinkt ben ik al lang vergeten. Hij is in de loop der jaren steeds meer met een yiddisch accent gaan praten, maar vooral omdat hij dat zelf zo leuk vond. Dan verwijst hij naar mijn verre voorvaderen uit het land van melk en -gatver- honing!

Vandaag hoorde ik een andere stem. Ook iemand die ik nooit zie, maar die vanuit de virtuele ruimte tot mij spreekt. Als we elkaar ooit zouden zien, dan zouden we een kopje thee met honing drinken beloofde hij. ‘Gatver,’ antwoordde ik, ‘ik hou niet van honing.’ Dat kwam goed uit, vond hij, want zelf hield hij daar ook niet van. Het was de eerste keer dat ik iemand sprak die ook niet van honing hield. Ik heb zo’n nergens op gebaseerd idee van uniciteit dat ik dacht dat ik de enige was op de wereld met een hekel aan honing. Al googelend leerde ik vandaag dat er zelfs verenigingen zijn opgericht voor mensen die niet van honing houden. Er zijn boeken over geschreven en er zijn forums van honinghaterlotgenoten. Wie niet van honing houdt, zo heb ik vandaag ontdekt, is waarschijnlijk allergisch voor bijenspeeksel! Sinds ik dat weet, heb ik mijn gevoel van uniciteit weer terug. Ik ben namelijk ook allergisch voor laurierbloesem. En nu dus voor laurierbloesem en bijenspuug. Over die combinatie heb ik nog geen enkel forum op internet gevonden. Maar herkent u zich hierin, meldt u zich dan. Dan drinken we samen een kopje laurierbloesemthee met honing en zien we wel wat er gebeurt.

Lees ook: Ikeaman en tiencent.com

4 Reacties op “Waarom ik honing haat

  1. Beste,

    Zou ik dit stukje mogen publiceren in ons plaatselijk imkerstijdschrift met vermelding van uw blog ? Verschijnt 4 x per jaar op 100 exemplaren. (Imkersgilde Mortsel-Edegem).

    mvg,

    Hugo Thoné

  2. Geachte,
    Beste Manon,

    wij (imkervereniging met 150 leden uit Houthalen-Helchteren, Belgisch Limburg) zouden graag jouw bovenste beste artikel “Waarom ik honing haat” willen publiceren in ons clubblad. Uiteraard zouden we jezelf en je boeken kort willen duiden, indien mogelijk. Alvast bedankt voor uw antwoord.

    Vriendelijke groeten, Bert Vandijck

  3. Pingback: Wijn en honing « Manon Sikkel -blog

Geef een reactie

