We spelen dat ik jarig ben

bos1599

We spelen dat ik jarig ben. Je koopt een taart voor me met 44 kaarsjes. Je vraagt wat ik wil doen en ik zeg dat ik graag naar de Kaapse bossen wil. Dat is bijna Veluwe, maar dan zonder die spuuglelijke naaldbomen. Je zucht en moppert want je houdt niet van wandelen. Ik wel. Ik doe mijn afritsbroek aan en mijn luchtdoorlatende waterdichte wandeljack en hang mijn rugzak om. Jij zoekt je kaplaarzen, want het zou wel eens kunnen gaan regenen. Je kan er maar een vinden. En terwijl ik fluitend door het bos ga, je wijzend op bomen die al bijna van kleur verschieten, strompel je naast me op een kaplaars en een gymschoen. Ik wijs je verrukt op de kleur van de herfst. Jij ziet er alleen maar dode bomen in, of in ieder geval bomen die hun beste tijd hebben gehad. Ik laat bomen zien in oranje, rood en geel, maar je houdt – anders dan ik – meer van lichtgroen. Het belooft weinig goeds voor mijn eigen leven over dertig jaar. Daar waar ik zal verschieten in de kleuren wit, grijs en okergeel, zul jij denken dat ik aan het dood gaan ben. Tegen die tijd zal ik moederziel alleen zitten in mijn vogelobservatiehut ergens op Tessel en zal ik luidkeels voor mezelf zingen. Een beetje krakerig, maar ook dat vind ik wel mooi. Maar nu spelen we gewoon nog even dat ik jarig ben.

2 Reacties op “We spelen dat ik jarig ben

  1. ik speel nu dat ik je feliciteer…

  2. ik speel dat ik bedank en ik speel dat ik daarbij vriendelijk lach en mijn cadeaus uitpak en ik speel dat ik zeg dat je dat niet had hoeven doen.

Geef een reactie

