Dagelijks archief: november 1, 2009

Regels zijn regels

IMG_0566

Vandaag werd ik gebeld door een meneer van de afdeling Regels zijn Regels. Hij was erachter gekomen dat ik schrijver ben en journalist. Dat schijnt niet te mogen. Nou ja, het mag wel, maar het maakt de wereld vele malen ingewikkelder. Niet DE wereld natuurlijk, maat mijn wereld. De meneer van Regels zijn Regels wilde graag duidelijkheid scheppen. Zoals ik nu in de boeken stond, was het onduidelijk was ik was. Goeie vraag ook: wie ben ik. Een vraag die a priori niet is te beantwoorden. De meneer van Regels zijn Regels wilde graag weten wat mijn hoofdberoep was. Als ik dat niet had, dan zwaaide er wat. ‘Ik ben schrijver en journalist,’ probeerde ik nog een keer. ‘Dat kan niet,’ sprak Regels zijn Regels. Ik probeerde hem uit te leggen dat dat best kan, twee dingen zijn. ‘Ik ben nog veel meer,’ zei ik, nu om hem te sarren. ‘Ik ben hondenuitlaatster, oppas, luizenmoeder, kookboekenschrijfster, pr-medewerkster, blogger, corrector, ik schilder mijn eigen huis en ik heb twee columns geschreven over honing in een Belgisch imkerblad, en ik speel piano.’ Regels zijn Regels vond mijn opsomming niet leuk. ‘Is boekenschrijver een woord?’ vroeg hij. Ik stak mijn tong uit, maar dat kon hij door de telefoon niet zien. ‘Het is wel een woord, maar wel een lelijk woord.’ zei ik. Regels zijn Regels raakte nu geïrriteerd. Ik zuchtte en prees mezelf gelukkig dat ik Regels zijn Regels niet was. Hoe vaker hij vroeg wie en wat ik was, hoe minder goed ik het wist. Morgen ga ik de belastingdienst om advies vragen. Hopelijk weten zij wie ik ben.