Dagelijks archief: november 6, 2009

Impa de pimpelmees

Moleskine

Ik heb een nest met zeven pimpelmezen. Je zou verwachten dat het zeven jonge pimpelmezen zijn, maar het zijn hele oude vogels. Ik weet ook niet zeker of het pimpelmezen zijn. Misschien zijn het wel klein uitgevallen slechtvalken met gele onderkantjes. In ieder geval heb ik een nest met zeven pimpelmezen. Toen ik twee dagen geleden een wedstrijd uitschreef op dit blog, waarbij ik mijn veertien goudvissen naar de winnaars zou vernoemen, werden de pimpelmezen jaloers. Zij wilden ook namen hebben. Gelukkig meldden zich al snel drie vrouwen die hun naam aan een van de oude pimpelmezen wilden geven. Impa was de eerste. Impa de Pimpelmees klinkt leuk. Vooral als je het heel snel en achter elkaar uitspreekt: Impadepimpelmees. Nog leuker is als je erbij gaat huppelen, terwijl je de naam vrolijk zingt alsof je een gastrol in Sesamstraat speelt: Impadepimpelmees, impadepimpelmees, ladiedadieda, Impadepimpa…

De tweede pimpelmees kreeg de naam Ingelise. Die naam moet je uitspreken terwijl je je neus dicht knijpt en je kin een beetje nuffig de lucht in steekt. En liefst uitgesproken met een Frans accent. Ingeliiiiiise ze Pimpelmeez.

De derde pimpelmees heet Rachel. Ik vind Rachel een prachtige naam, zowel op z’n engels uitgesproken als met een gutterale Hollandse gaggel. In het oude testament was Rachel de moeder van Benjamin (zo heet mijn vader) en de vrouw van Jacob (zo heet mijn grootvader). Vandaar dat ik Rachel waarschijnlijk een mooie naam vind. Daarom heb ik vandaag besloten om de overige vier pimpelmezen ook maar naar haar te vernoemen. Nu heten mijn pimpelmezen Impa, Ingelise en de vijf Rachels.

Overigens kunt u nog steeds uw stem uitbrengen op mijn debuutroman op http://www.jongejury.nl. Wie weet is er straks een goudvis naar u vernoemd.