Schiller

‘Willen jullie wat eten?’ vroeg het leuke dikke barmeisje, terwijl ze een stoel opzij schoof. We keken elkaar aan. eten, dat vergaten we meestal als we elkaar zagen. Het leek me eigenlijk wel een goed idee en het leuke dikke barmeisje kon een vegetarische vissoep met blokjes ham aanraden. Voor mijn tafelheer een bord vegetarische pasta met parmaham. Het was reuzelekker. Vier vrienden die ik de afgelopen 25 jaar per ongeluk uit het oog was verloren schoven ook aan. ‘wat ben je dik geworden,’ sprak een van hen. ‘Je lijkt het barmeisje wel.’ Ik glimlachte en nam nog een hap van mijn gloeiend hete soepje. De lepel schoot bijna in mijn keel omdat ik op precies dat moment hard op mijn rug werd geslagen door mijn oudste vriend en een man uit New York. ‘Willen jullie ook wat eten?’ vroeg het leuke dikke barmeisje. Mijn vriend en de man uit New York schoven aan en bestelden pasta met parmaham omdat iedereen aan tafel dat at en zij dachten dat dat hoorde. Ik stelde mijn tafelheer voor aan mijn vrienden die hem met sliertjes pasta uit hun mond hangend toeknikten. Pas om twee uur vannacht fietste ik naar huis, samen met een van de drie leukste vrouwen uit mijn dorp. Bij de tramhalte zag ze een zwarte man staan die ze mee naar huis wilde nemen. Ik probeerde haar tegen te houden, maar de man was al op haar bagagedrager gesprongen. Onderweg stopten we nog voor een glaasje absinth in café Ruk en Pluk. De man van de tramhalte probeerde mijn vriendin te zoenen en gaf haar toen een briefje van duizend euro. Snel frommelde ze het in haar zak en zonder afscheid te nemen fietsten we samen naar huis. Of het leuk was geweest, mijn jaarlijkse avond uit, vroeg mijn man toen ik thuiskwam. Ik haalde mijn schouders op en liet een nonchalant pff horen. ‘Gewoon,’ zei ik.

Geef een reactie

