God, Mieke en Jos

Ja, ik was een tijdje stil. Eerst was ik ziek. Daarna was ik beter, maar had ik geen zin in schrijven. Maar vandaag sprak god tot mij. Hij vond dat ik weer een blogje moest schrijven. Ik vertelde hem dat ik dat zelf wel uitmaakte. Dat ik misschien helemaal geen zin had ik schrijven en dat ik het al druk genoeg had met de allerlaatste drukproeven bekijken van mijn nieuwe boek. En dat ik ook nog zoiets als een baan had op de redactie. Maar god bleef aandringen. Ik vertelde hem dat ik niet eens in hem geloofde, maar hij begon hard te lachen. Met geloven had hij niets te maken. Hij was alleen maar liefde. ‘Ga zelf een blogje schrijven,’ zei ik, maar G had wel wat beters te doen.

Een uur later keek ik naar een man en een vrouw die op televisie vertelden dat ze ook al door G benaderd waren. Ik kon het niet geloven. Was er sprake van een GVB – een Grap Van Boven? Of was er echt een God die tot ons sprak. Mieke – zo heette de vrouw op tv was gescheiden van haar man Jos. Op de eerste trouwdag daarna vertelde G tegen haar dat ze hem moest bellen. Nou ja, niet hem, maar haar ex-man. Die zat op dat moment in stilte-retraite en hoopte de hele dag dat Mieke zou bellen (alsof dat mag als je in stilte-retraite bent!). Maar wat er ook gebeurde, Mieke belde niet. Tot G zich er mee bemoeide. ‘Bel nou,’ zei hij. Maar Mieke wilde niet bellen. ‘Stuur dan een sms’je,’ zei G. En ondertussen keek Jos elk uur op het schermpje van zijn telefoon. Gek werd hij ervan dat hij niets meer van haar hoorde. Hij miste haar. Om middernacht ging hij slapen. G deed nog een poging en zei tegen Mieke dat ze nu echt moest bellen. En tring, daar ging de telefoon. Een paar maanden later waren ze zelfs weer getrouwd. Tegen hun zin, want er was nog steeds veel verdriet en ellende, maar ja, G had het zo graag gewild.

Op dat moment wist ik dat het geen toeval was dat G de hele dag aan het zeuren was dat ik mijn blog weer moest oppakken. Gek word ik van die man, maar zoals u ziet, krijgt hij ook deze keer zijn zin. Ik doe dit niet met plezier, dat begrijpt u.

9 Reacties op “God, Mieke en Jos

  1. it sure does! Maar wel fascinerend om te zien hoe mensen echt denken dat g ze opdrachten geeft!

  2. ja, ook al zo’n probleem. Waar laat je die allemaal?

  3. Aan de afwas. Lekker handig!

  4. God houdt wel van een grapje en ik als goed katholiek ook. Dus ik kan deze post best waarderen. Toevallig heb ik die uitzending ook gezien en inderdaad….als dit goddelijke p.r. is, nou, dan zullen er wel veel mensen afhaken. Maar, gewebkijk, religie sucks not alleen omdat sommige mensen een beetje van de pot gerukt zijn!

  5. @emilie,
    met respect,
    maar dat heb ik ook niet beweerd.

    ”religion sucks period”

  6. Wat mij nou leuk lijkt, is als hier een virtuele relirel uitbreekt met als kernvraag: does religion suck?
    Waar ik me dan in verschillende hoedanigheden in ga mengen.

  7. hahaha, ja je haalt wel wat aan…🙂
    maar ik doe niet mee hoor, want tegenstrijdig aan de indruk die hier msschien gewekt word, is het onderwerp geenzins een stokpaardje van me…

    vrijheid blijheid!

Geef een reactie

