Nespresso in cupjes

IMG_1334

‘Kan ik een pak koffie kopen?’ vroeg ik aan de meneer van het Nespressobarretje in de Bijenkorf. Hij keek me verschrikt aan. ‘Koffie?’ vroeg hij, ‘dat verkopen we niet.’ Ik knipperde drie keer met mijn ogen en wees op de wand met pakjes koffie achter hem. ‘En dat dan?’ vroeg ik. ‘Dat is een koffie-experience. Dat is Nes-pres-so.’ Ik was zo dom geweest om op een zwak moment vijf Nespresso-cupjes te stelen van een collega en ik had besloten ze te vervangen. De meneer van het Nespressobarretje wilde weten welke kleur Nes-pres-so ik wilde hebben. Ik had geen idee. ‘Koffiekleurig?’ vroeg ik. ‘Wacht,’ zei hij, ‘dan help ik eerst even die mevrouw en kunt u rustig nadenken over welke kleur u wilt hebben.’

De mevrouw wist precies welke kleur koffie ze wilde. Ze wilde zes dozen geel, zeven dozen paars, twaalf dozen groen en een doos zwart. ‘Zo, zo,’ zei de meneer, wetend dat hij een kenner voor zich had. ‘Zwart, zo zo.’ De mevrouw glimlachte. ‘Ja, lekker sterk,’ zei ze. ‘Dat is dan honderd euro en twintig cent.’ Ik keek geschrokken naar de mevrouw, maar zij gaf geen kick. ‘Krijg ik geen chocolaatjes meer?’ vroeg ze. ‘Nee, sorry,’ zei de Nes-pres-so-meneer. ‘Chocolaatjes worden tegenwoordig alleen nog vanuit België gestuurd als u via internet bestelt.’ De mevrouw vond het jammer. Ze vond de chocolaatjes juist zo lekker. En ze waren nog gratis ook. ‘Kan ik u misschien nog een coffee experience aanbieden?’ vroeg de Nes-pres-so-meneer. Nou, een kopje koffie sloeg ze niet af. Ze was een liefhebber.

Na tien minuten kwam de Nes-pres-so-meneer terug. Of ik al een keuze had gemaakt wilde hij weten. Ik knikte. ‘Doet u mij maar een doos van die paarse cupjes,’ zei ik. Hij lachte raar. ‘We hebben geen cupjes.’ Nu lachte ik raar. Hahahaha, en wat is dat dan achter u?’ Zonder zich om te draaien naar de torenhoge stapel paarse cupjes, zei hij: ‘Dat zijn cap-su-les!’ Ik begon schoon genoeg te krijgen van de Nes-pres-so-meneer met zijn cup-jes. ‘Doet u mij gewoon zo’n doos koffie, dan geef ik u een paar euro en dan zijn we van elkaar verlost.’ Morrend pakte hij een doos capsulecupjes en vroeg of ik lid wilde worden van de club. ‘Van de club?’ Hij zuchtte nu diep en lang en duidelijk geërgerd. ‘U hoeft geen lid te worden van de club natuurlijk…’ Nadat ik had betaald, vroeg hij of ik nog een kopje coffee experience wilde, al wist hij al lang wat ik zou antwoorden. Om hem te verrassen accepteerde ik zijn aanbod. Altijd leuk, zo’n gratis coffee experience.

10cc

11 Reacties op “Nespresso in cupjes

  1. eng hé, het lijkt wel een sekte.
    maar we vreten het…

  2. Eerlijk gezegd haat ik Nespresso. Niet alleen vanwege hun gladjakkerheid, maar ook omdat ik aluminium cupjes milieuvervuilend vind. (Maar: goddelijke koffie, dat wel).

  3. Mijn eerste (en tot dusverre enige) kennismaking met Nespresso was in Boekarest. Mijn associatie blijft dus: lelijkheid en armoe. (Speciaal lekker vond ik hem trouwens niet.)
    Plus milieuvervuiling inderdaad. Uitgesproken schunnig product.

  4. Welke naam je er ook aan geeft, er blijft altijd een soort haat/liefde verhouding tussen jou en koffie!

  5. heeft u wel eens gemalen koffie gekocht en heeft u zich dan ooit druk om de aluminium verpakking druk gemaakt. Dat wordt al meer dan 30 jaar zo verkocht!!
    aan hoeveel netwerken bent u online verbonden. Hoeveel informatie staat er van u online? Is dat dan een sekte?
    Wel eens geprobeerd thuis net zulke lekkere koffie te zetten als in een espressobar?
    Nee, als er een slim concept wordt bedacht dan willen Nederlanders daarop schieten. Het zou anders zomaar een succes kunnen worden en daar houden Nederlanders niet zo van.
    Ik ben een echte koffieliefhebber en ondanks de hoge prijs krijgen ze mij er niet meer vanaf. Heerlijk. Lang leve de cupjes, capsules van N…. what else!!

  6. Heeft u wel eens een gewoon espresso-apparaat gekocht? En heeft u toen bij het koffiebrandertje op de hoek gemalen koffie in papieren zakken gekocht? en heeft u toen in een handomdraai een kop hele goede espresso gezet zoals ze in Italie al 30 jaar doen? En heeft u uw hoofd kaal geschoren en draagt u een witte jurk en loopt u elke zaterdagmiddag met een tamboerijn door een drukke winkelstraat in Amsterdam?
    Als u bovenstaande vragen allemaal met nee beantwoordt, dan eh, ja dan eh dan bent u waarschijnlijk toch George Clooney! (schrijf ik uw naam zo goed?) Leuk.

  7. Tijdens onze woningruil in Maastricht kwamen we deze cupjes ook tegen met een bijbehorend apparaat. We hebben alle smaken uitgeprobeerd en proefden geen verschil. Wel een verschil met de koffie thuis, nergens anders zo lekker als daar!

  8. Ha. Precies mijn ervaring. Ik heb eens in een rij gestaan die was vormgegeven als de rij voor een goedlopende attractie in de Efteling en die net zo lang was. Met allemaal lachende, blije mensen en dan vervolgens die vraag of je lid wilt worden van de club. Brr.

  9. Waar is die goeie, ouwe fluitketel toch gebleven? Met zijn aandoenlijk protestje als je het vuur onder zijn lawaai uitdraait? Dat is ook lekkere koffie en de hele tent ruikt er meteen naar. (Letterlijk, want wij gebruiken hem alleen nog op vakantie maar toch?)

  10. Beetje aan de late kant, ik geef het toe. Maar dit is vandaag al de tweede blopost die ik lees over hetzelfde onderwerp! Toegegeven, deze is leuker, maar de teneur is hetzelfde. Snap het niet zo goed. Waarom bestellen jullie je capsules (haha, ik noem het ook altijd cupjes) niet gewoon via internet? Ben je van de sekteleiders af. En wat de milieuonvriendelijkheid betreft….dat schijnt nogal mee te vallen. Zie de Volksrant van afgelopen zaterdag!
    Oh ja…of ze lekker zijn? Mijn halve familie woont in Italië en ze vinden mijn Nespresso lekkerder dan die in de bar…

  11. Hard gelachen om dit stukje – als ook om de reactie met de tamboerijn. Fantastisch!

Geef een reactie

