Vogelvriend

Sinds wanneer ik een vogelvriend was geworden, wilden mijn vrienden weten. Ik had opeens een groene bodywarmer aan en een groen hoedje op mijn hoofd met een veer. Ze vertrouwden het niet. Eerst was ik nog zo leuk en nu opeens zo raar. Ik sputterde tegen en zei dat vogels kijken helemaal niet raar is. Zeker niet als je straks een kantoortje hebt in een in de jaren zeventig verbouwde vleugel van een oud ziekenhuis waar vroeger Johan Cruijff is geboren en dat hoge ramen heeft waardoor je als je je nek heel ver uitsteekt het park kan zien – met vogels.

‘Zie je wel dat er iets mis is,’ zeiden mijn vrienden. Ik keek ze door mijn verrekijkertje aan. Ze waren opeens heel klein en een beetje wazig.

‘Je doet echt raar,’ zeiden mijn kleine, wazige vrienden. ‘En je praat ook raar.’ Ze keken elkaar aan en keken toen naar mij. ‘Je bent een beetje saai. Verpletterend saai zelfs.’

‘Grappig,’ zei ik, ‘dat zei gisteren ook al iemand tegen me.’

‘Ga jij nou maar vogeltjes kijken in het park en kom maar terug als je weer normaal doet.’

Ik keek door mijn verrekijker naar mijn vrienden die heel groot werden als je de verrekijker andersom hield. Het waren reuzen. Ze liepen weg zonder me te omhelzen en zonder om te kijken. In de verte hoorde ik al vogeltjes.

5 Reacties op “Vogelvriend

  1. Het zal de tijd van het jaar wel zijn….iedereen heeft het over vogeltjes! En nee….dat maakt ons niet zo raar, hoor! Je zult het maar hebben, een winterkoninkje dat persé bij jou naar binnen wil en een merelechtpaar dat zijn nestje op je verandadak wil bouwen. Dan moet je wel vogelspotter worden!

  2. Ik heb op mijn iPhone een app die tjirp heet. Daarmee kun je vogelgezang leren. Dat doe ik in de trein. Net zo lang tot ik de meest bekende vogels herken als ik door het bos fiets. Ik kan al een koolmees en merel uit elkaar houden🙂

  3. Ja die heb ik ook op mijn iphone, alleen heet ie geloof ik tjilp en ik heb de gratis beta-versie waar alleen de duif en de merel op staan, maar die kan ik nu heel goed uit elkaar houden!

  4. ik heb een app die ‘trein’ heet. Daarmee kan ik de verschillende geluiden van treinen leren. Dat doe ik in het bos, heb ik gelijk ook geen last meer van al die vervelende vogelgeluiden.

Geef een reactie

