Wat ruikt u lekker II

Ooit schreef ik vol enthousiasme over mijn parfum. Het was een raar parfum uit een roze flesje, gemaakt door de zoon van Vivienne Westwood. Je kon het alleen kopen als je dat ene geheime adresje wist in een buitenwijk van Londen. Een week later roken alle mensen die ik kende naar mij. Vol trots lieten ze me het roze flesje zien en vertelden dat er inderdaad een goddelijke lucht uit kwam, waarschijnlijk gemaakt van het zweet van vermoorde maagden.

Omdat nu iedereen naar mij rook, goot ik het parfum door de gootsteen en ging op zoek naar een nieuw flesje. Goudkleurig dit keer en opnieuw alleen te krijgen op dat ene speciale adres waarvan ik deze keer niet zal zeggen waar dat is. Ook de naam van het parfum houd ik angstvallig geheim. Wie er van wil genieten steekt zijn neus maar in mijn nek.

Vandaag kwam de Poolse loodgieter op bezoek. Hij kwam mij de groeten overbrengen van zijn moeder, die een paar maanden geleden ziek is geworden en nu  in Polen in een kliniek in de bossen ligt. Na wat vriendelijke woorden over en weer, vroeg hij of hij me wat mocht vragen. Ik knikte ja in mijn beste Pools. Toen hij de vorige keer in mijn huis aan het werk was geweest had het zo lekker geroken. Hij was erachter gekomen dat ik degene was die zo lekker rook en hij had ook ontdekt dat de lucht uit een goud flesje kwam dat op mijn bureau stond. Ik lachte in mijn liefste Pools. Complimenten moet je altijd vriendelijk in ontvangst nemen en niet direct bagatelliseren zoals de meeste mensen doen. Maar het bleek helemaal geen compliment. Het was een vraag. De vraag waar dat gouden flesje vandaan kwam. De loodgieter wilde graag dat zijn moeder net zo zou ruiken als ik. Ik schudde mijn hoofd. Mijn parfum was mijn geheim en ik ging het dit keer aan niemand vertellen. Hij keek me dreigend aan en vloekte iets Pools. Ik sloeg mijn armen over elkaar en schudde nu nog harder met mijn hoofd. De loodgieter liep naar het bureau, pakte het flesje en dreigde het voor mijn ogen te laten vallen. Het is een nogal duur flesje. Snel bond ik in en schreef het geheime adres voor hem op een papiertje. Hij vroeg of ik ook de naam van het parfum nog wilde opschrijven. In sierlijke krulletters schreef ik ‘Old Spice’  op. De loodgieter stopte het briefje in zijn broekzak en bedankte mij. ‘Geen dank,’ zei ik in het Pools.

2 Reacties op “Wat ruikt u lekker II

  1. waar een dagje regen al niet goed voor is…

    (bereid u voor op mijn neus in uw nek) :)

  2. Leuk. U kunt natuurlijk ook de moeder van mijn loodgieter opzoeken. Polen is niet zo ver.

Geef een reactie

