Weg met het auteursrecht

Ik zat aan een tafeltje in Den Haag en voor mij stond een rij kinderen. Ze kwamen mijn handtekening halen. Ik vind handtekeningen stom, daarom schrijf ik altijd een lang verhaal voorin een boek. ‘Zooooo,’ zei de beroemde schrijfster die naast mij zat, ‘jij schrijft er veel in.’ Het klonk als een compliment maar het was vast anders bedoeld. De beroemde schrijfster vormde een duo met haar beroemde man. Ze hadden, zo vertelde ze mij, samen één handtekening. Ik vroeg me af hoe dat er dan uit zag en hoe ze dat hadden geoefend, samen één handtekening. En of ze dan ook samen één tandenborstel hadden en één e-mailadres. Maar nog voor ik dat had kunnen vragen, stond er een mevrouw voor mijn tafeltje. ‘U was toch diegene die op uw blog iets had geschreven over Groen Links, de partij die het auteursrecht wil afschaffen?’ Ik zei dat ik niet eens wist dat Groen Links dat wilde, maar dat als ze dat wilden, ik daar een fel tegenstander van zou zijn en ik er zeker iets over op mijn blog wilde schrijven. De mevrouw zei: ‘google het maar,’ en verdween toen. Heel raar.

Thuis googelde ik Groen Links en auteursrecht en maakte me boos. Ik begreep het ook niet. Ik krijg nog steeds leengeld van boeken die ik twintig jaar geleden heb geschreven. Ik geef toe, het is niet veel, maar als je dertig boeken hebt geschreven tellen al die kleine beetjes nog aardig op. Ook worden er nog boeken verkocht die ik tien jaar geleden heb geschreven en ontvang ik daar royalties over. Ook niet veel, maar daarom schrijf ik ook zo veel boeken, want alleen dan kun je als schrijver een beetje van je royalties leven. Ik wil niet dat iemand over tien jaar mijn boeken onder een andere naam kan publiceren, dat er websites komen waar mijn teksten op staan, dat er straks e-books zijn waarover ik geen royalties meer ontvang. Gelukkig zag ik dat ik niet de enige was die zich over het idiote idee had opgewonden. Maar als iemand me kan uitleggen wat in hemelsnaam het idee hier achter is, graag!

Geef een reactie

