Wat ik twitterde vlak voor mijn dood

Ik heb me wel eens afgevraagd wat er met mijn virtuele alterego gebeurt als ik toevallig met een vliegtuig zou neerstorten. Zou er iemand zijn die mijn Facebook-account sluit? Iemand die mijn Hyves-foto’s verwijdert zodat ze niet bij Hart van Nederland worden vertoond? Kan Twitter mijn account sluiten als ik er niet meer ben? En zou het niet fijn zijn als je als nabestaande met een centrale inlogcode alle virtuele versies van je geliefde kunt sluiten? En stel dat ik dood zou zijn, zouden mijn nabestaanden dan ruzie maken over wanneer dat dan gebeurt? Misschien dat mijn man het wel leuk vindt als ik nog voortbesta in de virtuele tussenwereld, maar dat mijn moeder mij daar zo snel mogelijk weg wil hebben. En of die twee dan rechtszaken gaan voeren om mijn virtuele alterego te vermoorden.

Ik dacht er vandaag nog meer aan dan anders omdat ik al surfend de naam van een slachtoffer van de vliegtuigramp in Tripoli op het net zag staan. Nieuwsgierig typte ik haar naam op Twitter in en las haar berichten. “Lekker 2 prikkies gehaald voor zuid-afrika, Hepatites a en DTP @ nu een beetje spierpijn!” schreef ze, en “Nog één dag en dan zit ik in het vliegtuig naar Zuid-Afrika Ik heb zo’n zin!!!” en “Het is zo leuk hier in afrika:grazy: @ zuid-afrka”

Misschien is het ook wel mooi dat je van alle Twitteraars op een dag kunt zien wat ze deden in de uren, dagen en weken voor hun dood. je kunt hun leven achterstevoren lezen vanaf het laatste bericht. En misschien komt er dan ook een keer een boekje uit met famous last tweets: ‘Dag twittervriendjes. Zie rook uit motor komen.’


2 Reacties op “Wat ik twitterde vlak voor mijn dood

  1. *is zich er voortaan terdege van bewust dat elke tweet de laatste kan zijn en derhalve aan hoge eisen moet voldoen* Je wordt bedankt. Daar gaat mijn onbezorgde twitterleven.

Geef een reactie

