Hoe koop je DE CPNB om?

De mevrouw van het CPNB belde op. Of moet ik zeggen DE CPNB? Ze was woedend. Nou ja, niet woedend, maar teleurgesteld. Hoe kon iemand die net was uitgekozen tot een van de tien beste kinderboekenschrijvers van 2010 zo’n spelfout maken? Ik haalde mijn schouders op, maar dat kon ze niet zien omdat er een heleboel telefoondraad tussen ons in zat. ‘Sorry,’ zei ik. Ik zeg snel sorry, dat voorkomt dat zaken escaleren. Maar de mevrouw van HETDE CPNB vond het niet grappig. Als ik doorging met HET CPNB schrijven in plaats van DE CPNB, dan kon ik die hele prijs van de Nederlandse Kinderjury wel op mijn buik schrijven. Snel zei ik nog een paar keer sorry. Het sorry, de sorry, het sorry, de sorry, het sorry, als je het heel snel achter elkaar zegt, hoor je het lidwoord niet eens meer. De mevrouw van hetde CPNB zei dat het zo wel genoeg was. Als ik iedereen die bij hetde CPNB werkte een gratis i-Phone zou geven, dan hadden ze het nergens meer over. En was er zelfs wel een hele, heeeeeele kleine kans dat ik over twee weken die prijs van de Kinderjury zou winnen. Of is het HET Kinderjury?

4 Reacties op “Hoe koop je DE CPNB om?

  1. als het maar geen hetze is…

  2. een hetze tegen het gebruik van het woordje het?

  3. Zucht. Ik had je nog zó gewaarschuwd. Nu moet ik trouwens ook de mevrouw van CPNB waarschuwen en heel CPNB een reprimande (!) geven. Lees maar wat ze zelf schrijven, bij CPNB dus:

    ….Destijds stond CPNB voor Commissie voor de Propaganda van het Nederlandse Boek, een gezelschap van boekverkopers en uitgevers. In 1983 is de Stichting CPNB opgericht: de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek….

    Het zelfstandigst naamwoord in CPNB is Propaganda, dus ja, dan zou je zeggen DE Propaganda, dus DE CPNB. Maar zelf hebben ze het (de lafaards, ze weten heus wel dat het eigenlijk helemaal niet lekker zit) op hun site consequent over CPNB, zónder lidwoord.

    Maar wat ik nu het allerergst vind, en daar heeft dus helemaal niemand het over: dat die stichting gaat over propaganda VAN het Nederlandse Boek. En jeweetzelluf dat het VOOR moet zijn.

    Kortom: ik heb weinig vertrouwen in dat/die CPNB. Mocht die prijs aan je neus voorbijgaan: het ligt niet aan jou!

  4. Roerganger, dankjewel voor de uitleg (het uitleg)!!!

Geef een reactie

