Mijn vriend Herman

Vanaf vandaag ligt het dubbeldikke zomernummer van Psychologie Magazine in de winkels. Met daarin een verhaal dat ik schreef over mijn vriend Herman. Herman die natuurlijk helemaal geen Herman heet. Ik zou wel gek zijn om onaardige dingen over mijn vrienden op te schrijven en daarbij hun eigen naam te gebruiken. Maar vandaag vroeg ik me opeens af of sommige van mijn vrienden zich in Herman zouden herkennen. Als ik er goed over nadenk heb ik een heleboel vrienden die hun leven laten leiden door anderen. Mannen (meestal) die doen wat hun werkgever wil, doen wat hun vrouwen en kinderen willen, doen wat hun ouders willen, doen wat er van hen verwacht wordt. Vrienden die hun agenda laten bepalen door toevalligheden. In de psychologie heet dat een externe locus of control. Je hebt het idee dat de controle over je leven buiten jou ligt. Al het goede wat je overkomt is gewoon geluk, al het slechte niet meer dan pech. In het verhaal dat ik er over schreef laat ik mijn vriend Herman gedwee mee gaan met zijn gezin op zonvakantie, terwijl hij veel liever was gaan wandelen. Maar ja, zijn vrouw besliste anders. Hoewel de echte Herman uit het verhaal al lang niet meer mijn vriend is, zijn er nog steeds een heleboel Hermannen in mijn omgeving die liever zouden wandelen deze zomer. Hermannen die nu allemaal denken dat ik ze belachelijk maak in het zomernummer van Psychologie. Iedereen, behalve mijn vriend Piet (die ook echt Piet heet). HIj zegt altijd: ‘als je wist wat je vrienden over je zouden zeggen, dan zouden het je vrienden niet meer zijn.’ Maar voor alle Hermannen op de wereld: controle krijgen over je eigen leven is kinderspel. Lees maar.

2 Reacties op “Mijn vriend Herman

  1. He Manon Sikkel, Birgit hier uit Engeland. Ken jij me nog van 20 jaar geleden? Ik lees je leuke blog, al weer een tijdje. Wanneer komt er een Engelse vertaling van je Izzylove boeken? En is het wat voor een 13-jarige jongen, of zit ik er dan twee categorieen naast (te oud en geen meisje)?

    Mijn zoon gaat volgend jaar zijn GCSE Dutch doen dus eigelijk moet hij veel Nederlandse boeken lezen. Hij vindt meideboeken stiekem leuker dan jongensboeken. En Piet is natuurlijk Piet die ik ook ken en waar ik nog wel eens mee schrijf alhoewel dat is al weer een tijdje geleden.

    Dag!
    Birgit

  2. Jeetje Birgit, wat leuk!!! Natuurlijk weet ik nog wie je bent. Geef je zoon heel snel mijn laatste boek (Hoe lang zijn geheimen houdbaar?) weet zeker dat hij dat leuk zal vinden, echt!! Is namelijk ook voor jongens. Ik ben nu ‘op vakantie’ maar schrijf je later terug! M.

Geef een reactie

