Verrassend

Het Nederlands Dagblad, ik had er nog nooit van gehoord. Het blijkt een krant voor orthodox protestanten te zijn. In de oorlog opgericht als half-illegale krant. Met name dat woordje half vind ik intrigerend. Een krant voor christenen. Nu waren wij thuis eerst katholiek, toen joods en toen niks en daarna sloeg dat niks om in het volkomen belachelijk maken van elk geloof, met name dat van onszelf. Maar over het Nederlands Dagblad zal nooit iemand mij een onaardig woord horen zeggen. Sterker: het is een van mijn lievelingskranten. En niet alleen omdat ze gisteren een alleraardigste recensie over mijn boek ‘Hoe lang zijn geheimen houdbaar?’ schreven:

“Hoe lang zijn geheimen houdbaar is een vrolijk, levendig en origineel geschreven boek. De auteur heeft een mooie en verrassende stijl, speelt met taal en haar hoofdpersonen worden op een verrassende manier levensecht.”


5 Reacties op “Verrassend

  1. Het Nederlands Dagblad schrijft ook keer op keer uiterst positieve recensies van mijn boeken, waar ik natuurlijk erg blij mee ben. Er staat zelfs een citaat uit het ND achterop ‘het goud van de verborgen stad’. Ik vind dat erg sympathiek van een krant voor orthodox protestanten, vooral omdat mijn piraten al hun goud verbrassen aan drank, gokken en wilde vrouwen zonder dat ze daar voor gestrafd worden. Alleen over ‘de vloek van Zwartbaai’ hebben ze (tot nu toe) geen mening, hoewel daar toch een paar erg sympathieke paters in rondlopen. Maar die zijn een beetje katholiek, geloof ik.

  2. Woonde jij niet in Brabant? Dan moet je wel weten dat paters katholiek zijn. Orthodox katholiek zelfs, en half-illegaal. Maar over het Nederlands Dagblad niets dan goed. Leuk dat we het daar ook al over eens zijn. Blije christenen zijn in ieder geval leuker dan hij wiens naam ik niet meer zal noemen.

    • Dat de Brabantse paters katholiek zijn, weet ik wel, maar de paters in mijn boek zijn wat schimmiger. Ze hebben hun eigen vreemde zijtak opgericht, waarbij ze hun tijd vooral besteden aan tuinieren, Italiaans koken en de wereld voor de ondergang behoeden. Of dat katholieke bezigheden zijn, weet ik niet. Ik denk dat ze half-illegaal zijn. Maar ik ben dan ook als een goddeloze heiden opgevoed.

      Hij Wiens Naam Niet Genoemd Mag Worden.
      Waar doet dat me toch aan denken?

  3. Verbaast me niks dat half-illegalen zich altijd hebben afgevraagd hoelang hun ‘geheim’ houdbaar was. Om van al de geheimen binnen het geloof maar niet te spreken…..

  4. Over het geloof – en dan met name het orthodox protestante geloof – doe ik geen enkele uitspraak meer. Ik moet die luitjes van het Nederlands Dagblad te vriend houden. Machtig mooi dat geloven (wel jammer dat mijn tweede boek geboycoyt is in de hele bijbelbelt omdat er voodoo in voorkomt – sic!). Oeps… uit ik daar toch kritiek?

Geef een reactie

