Snikhete zondag in het Vondelpark

Het was snikheet. Het was zondag. We stonden in het Vondelpark. We lieten hamburgers verbranden op weggooi-barbecues. We  dronken bier uit warme blikjes. De aanleiding was het vertrek van mijn vriendin Rye. Na tien jaar Amsterdam ging ze terug naar Amerika. Ik dronk heel veel bier uit heel veel warme blikjes en deed alsof ik het helemaal niet erg vond dat ze weg ging. Lachend haalden we herinneringen op aan vijftien jaar vriendschap. Aan hoe ik bijna getrouwd was in Amerika en hoe zij toen bijna mijn getuige was. Aan onze roadtrip door de Bible Belt en aan ons bezoek aan Dollywood, het pretpark van Dolly Parton. Aan hoe we ons vergist hadden in de openingstijden en het pretpark bij aankomst gewoon dicht bleek te zijn op 3 januari. Aan hoe we toen voor niks 1500 kilometer door het land hadden gereden. Aan hoe we een paar jaar later door de Westbank reden in onze bikini’s (!) en aan alle keren dat we samen uit eten gingen en onwaarschijnlijk veel plezier hadden. Aan hoe onze vriendschap daarna een beetje in het slop raakte en we elkaar zomaar twee jaar niet meer hadden gezien. Aan hoe ik toen op een dag hoorde dat ze ging verhuizen en we snel afspraken om twee verloren jaren in te halen. We lachten allebei hard en veel en dronken nog meer bier uit warme blikjes. We spraken af om elkaar vooral te blijven schrijven. Daarna barsten we allebei in huilen uit. Niet zachtjes, maar juist heel erg hard. Zomaar op een snikhete zondag in het Vondelpark.

Geef een reactie

