Courtisane

Mijn beste vriendin vertelde dat haar betovergrootvader kroonprins was. In afwachting van de troon rommelde hij wat met courtisanes. Slechts een van hen gaf hem een kind, haar overgrootmoeder. Niet lang daarna ging de kroonprins dood en stierven ook zijn twee jongere broers. Het jongste zusje Wilhelmina werd troonopvolger en dat maakt mijn vriendin het achternichtje van Willem Alexander. Hoewel ik weinig om het koningshuis geef, luisterde ik met volle aandacht. Mijn mooie Haagse vriendin een nazaat van een courtisane. Geen wonder dat ze altijd met twee woorden sprak en geen wonder dat ze mooi en slim was en altijd in een koetjes rondreed. Nog weken dacht ik aan het woord courtisane. Een prachtige amelioratie.

Afgelopen vrijdag ontmoette ik opnieuw een courtisane. Het was op het jaarlijkse tuinfeest van mijn uitgever. Ik kletste er met een man van de krant toen er opeens een vrouw met rode lippen naast ons kwam staan. Ze had ook tanden. Hele grote tanden met heel veel roze tandvlees eromheen. Ze was bleek en had zwart haar tot op haar billen. Ze leek ontegenzeggelijk op een oude Sneeuwwitje. De man van de krant en ik stelden ons netjes voor. De vrouw zei dat ze courtisane was en lachte daarbij al haar tandvlees bloot. Ik dacht aan mijn vriendin en aan de courtisanes aan het hof. Deze courtisane deed niet anders, vertelde ze. Ik vroeg haar hoe ze mannen voor zich won, nooit te oud om iets te leren. ‘Met mijn ogen,’ zei ze. ‘Ik verleid mannen met mijn ogen.’ Ze lachtte daarbij weer die meters roze tandvlees bloot. Haar ogen straalden. ‘En ik geef mannen wat ze tekort komen,’ zei ze. De man van de krant schuifelde ongemakkelijk van zijn ene op zijn andere been. Zijn glas was leeg. De courtisane in mij bood hem een nieuw drankje aan. Het bleek precies wat hij nodig had.

Geef een reactie

