Tijd is lang

Ik sprak met Oda over tijd. Over de zee van tijd waarin we ons bevinden. Over hoe tergend langzaam de tijd ging toen ik een tijdje leefde op de intensive care-afdeling van een ziekenhuis. Urenlang kon ik op een stoel zitten, kijken naar mijn zoon, me daarna omdraaien en tot mijn verbazing zien dat slechts vijf minuten waren verstreken. Zo langzaam ging ook de tijd toen ik met mijn fiets ondersteboven viel. Ik had alle tijd van de wereld om gezellig om me heen te kijken. Die bakstenen, die waren me nog niet eerder opgevallen, dat bakkertje, had die daar altijd gezeten? De bel op mijn fietsstuur ontbrak, een klein krasje was me ook niet eerder opgevallen. Heel langzaam kwamen de stoeptegels naar me toe. Nog langzamer liet ik mijn stuur los, haalde mijn voeten van de trappers en maakte een kleine koprol over het trottoir. Heel snel stond ik op. Uit mijn kin stroomde bloed. Heel veel en heel snel. Het gutste langs mijn armen naar beneden, over de stoep, in de goot, naar het afvoerputje. Weg. Maar dat was lang geleden.

In Psychologie Magazine van oktober staat een leuk experiment om te zien of de tijd echt langzamer wordt waargenomen in tijden van angst en stress. Dat blijkt niet zo te zijn. Je neemt in je angst alleen meer details waar waardoor de tijd oneindig lijkt te vertragen.

Ik sluit graag af met het mooiste gedicht over de tijd dat ik ken. Van Hooft – wiens initialen ik met opzet weglaat omdat ik anders zo aan een winkelstraat moet denken.

Mijn lief, sinds ik u mis, verdrijf ik met mishagen

De schoorvoetige tijd, en tob de lange dagen

Met arbeid avondwaarts. Uw afzijn valt te bang.

En mijn verlangen kan den Tijdgod niet bewegen;

Maar ’t schijnt, verlangen dáár zijn naam van heeft gekregen

Dat ik den tijd, die ik verkorten wil, verlang.

2 Reacties op “Tijd is lang

  1. fijn stukje, mooi gedicht.
    gezelligheid kent geen tijd!

Geef een reactie

