We spelen dat ik jarig ben II

Jaren geleden wandelde ik op mijn verjaardag langs een feestwinkel in Amsterdam. Mijn vriend liep mee, mijn moeder ook. We hadden net ergens gegeten en de volgende dag zou ik een groot verjaardagsfeest geven. De volgende dag stonden er tachtig mensen op de stoep, maar die avond bij de feestwinkel was ik echt jarig en was er helemaal niemand. Behalve mijn vriend en mijn moeder, niet de minsten. Toch barste ik in snikken uit. Ik vond mezelf enorm zielig. Jarig en maar twee gasten. Mijn moeder wees me er nog even op dat ik de volgende dag al mijn vrienden op bezoek kreeg. Niets mocht baten. Daar lag ik, op de stoep van de feestwinkel en ik snikte.

Vandaag ben ik opnieuw jarig en ik had besloten om de herinnering aan een tijd dat ik nog een aansteller was in de uitnodiging te zetten. Per ommegaande mail kreeg ik een antwoord van een vriendin die me helemaal niet zielig vond en zelfs geen aansteller. Ze vertelde me hoe haar ouders haar een paar jaar geleden een koffiezetapparaat voor haar verjaardag gaven. Toen ze vertelde dat ze al bijna veertig jaar geen druppel koffie had gedronken en daar ook niet mee wilde beginnen, lachten haar ouders schaapachtig. Waarom ze haar een koffiezetapparaat hadden gegeven wilde de vriendin weten. Haar ouders bleken het bij een tijdschriftenabonnement cadeau te hebben gekregen en omdat ze zelf al een koffieapparaat hadden, hadden ze het haar maar cadeau gedaan. Dat was pas zielig zei mijn vriendin. Nu we onze zielige verhalen hadden uitgewisseld,  zou ze op mijn feestje komen en we zouden elkaar gezelschap houden op mijn koffiebruine bank. We zouden de hele avond niet van elkaars zijde wijken. We zouden spelen dat ik jarig was. En iedereen die mij alsnog wilde feliciteren was mooi meegenomen. Mij kreeg je niet meer aan het huilen.

3 Reacties op “We spelen dat ik jarig ben II

  1. ze kwam dus niet voor de koffie met gebak… 😉

  2. The photographer took some great pictures!!!:)

Geef een reactie

