Machtig mooi alpentaartje

Voor ik kinderboeken schreef, schreef ik kookboeken. Niemand gelooft dat, toch is het waar. De boeken worden ook nog steeds herdrukt. Vorige maand nog verscheen het boek Oerhollands in een speciale hardcover-editie. De Engelse versie ervan is al jaren een bestseller bij de Engelse boekhandel in Amsterdam. Al die jaren dat ik kookboeken schreef, werd ik op feesten steevast naast iemand gezet die dol was op koken. Niet een beetje dol, maar echt op het krankzinnige af dol. Iemand die uren lang tegen mij kon praten over hoe je speenvarkentjes moet marineren of kweeperen moet frituren. Het heeft jaren geduurd voor ik begreep waarom wildvreemden altijd tegen mij over koken begonnen. Net zoals het jaren duurde voor ik begreep waarom ik nooit meer ergens te eten werd gevraagd. Wie kookboeken schrijft, schrijft zijn eigen graf. Niemand durft meer voor je te koken omdat ze bang zijn dat ze niet goed genoeg zijn, maar iedereen durft wel de hele dag met je over eten te praten. Daarom nam ik op een dag een besluit en vertelde iedereen dat ik niet kan koken. Dat ik het ook niet leuk vind en dat ik nooit meer een kookboek ga schrijven. Sindsdien word ik heel voorzichtig weer af en toe ergens te eten gevraagd. En niemand valt me meer lastig met saaie kletspraatjes over kweeperen en speenvarkens.

Ondanks mijn zorgvuldig opgebouwde niet-culinaire imago, verscheen er deze maand toch een recept van mijn hand in het tijdschrift Seasons. Ik maak er graag reclame voor want het is de beste Zwitserse notentaart die je je kunt voorstellen. Het recept heb ik gekregen van een vriendelijke bakker uit de bergen.

 

 

Een Reactie op “Machtig mooi alpentaartje

  1. Wat een fantastisch recept was dat!! Heerlijk, maar ik kan mijn recept alleen nergens terug vinden:-(

    Heeft iemand hem nog?

    Groetjes

Geef een reactie

