Ontslagen

Het was dinsdagavond. Er werd een pakje bezorgd. Speciaal voor mij afgegeven op mijn oude kantoortje aan de Keizersgracht. Een vriendelijke collega was speciaal door de regen mijn kant van de stad op gefietst om het af te geven. Vol verwachting klopte mijn hart. Een pakje, leuk. ‘Ontslagen’ stond er op de cover van het boek. Mij toegezonden door…. ja, door wie eigenlijk? Er zat een geel post-itje op de cover geplakt: ‘Of hoe werkloosheid de eerste stap naar succes kan zijn.’  Ik bedankte mijn oud-collega en ging snel naar binnen om mijn nieuwe boek te lezen. Op pagina 83 lees ik: ‘Voor op uw tegel’. Daaronder:

Beter Werkloos Dan Humorloos

Beter Werkloos Dan Liefdeloos

Beter Werkloos Dan Radeloos

Prachtige tegeltjeswijsheden vond ik. Vooral als je werkloos bent, want dan heb je ook alle tijd om ze zelf te schilderen of borduren. Ik keek nog eens naar het boek. Wat moest ik daar nu mee? Waarom was die oud-collega eigenlijk de hele stad door gefietst om mij dit te brengen? Moest ik niet gewoon hetzelfde doen? Ik pakte het boek opnieuw in, stopte het in mijn fietstas en reed naar Amstelveen, 15 kilometer verderop. Daar woonde nog een oude schoolvriendin. Ik belde aan. Ze deed in haar nachtjapon open. Ik duwde haar het pakket in handen en reed toen snel weg. Ik wist zeker dat zij net zo blij met het boek zou zijn als ik.

Geef een reactie

