Man met strepen

In het café zat een man met strepen. Grote gekleurde strepen in de breedte. Hij zat voorovergebogen aan een iets te klein tafeltje, zijn knieën schrap tegen de onderkant van het blad. Tegenover hem zaten twee vrouwen druk te praten. Het leek alsof ze de man niet zagen. Toch hoorde de man overduidelijk bij hen. Soms keek hij hoopvol naar de vrouwen, draaide dan zijn bierviltje om of keek aandachtig naar de onderkant van zijn glas. De jongen aan mijn tafel en ik keken naar de gestreepte man. Eerst met verbazing, toen met medelijden. Hij zat daar zo groot en gestreept en verschrikkelijk alleen te zijn. De jongen aan mijn tafel wist van horen zeggen dat de man zijn lelijke trui niet zelf had uitgezocht. Dat hadden de vrouwen gedaan. ‘Ze hebben er geen enkel belang bij dat die man er leuk uitziet,’ zei de jongen aan mijn tafel. Zelf had hij er alle belang bij om er leuk uit te zien, maar dat was omdat hij met mij was. En ik praat niet met mannen in lelijke gestreepte truien. Ik vroeg me af of er iemand was die met de gestreepte man zou praten. Of een van die vrouwen ’s avonds niet liefdevol die gekke trui over zijn hoofd zou trekken en hem dan op zijn schouder zou zoenen. Alsof ze hem met niemand anders wilde delen. Misschien, zo dacht ik, had hij die trui juist wel zelf uitgekozen omdat hij wist dat ze gek was op pastelkleurige strepen in de breedte. En zat hij daar juist heel mooi te zijn, alleen voor haar. En voor die andere vrouw. Net toen ik mijn nieuwe theorie wilde voorleggen aan de jongen aan mijn tafel, stonden de vrouwen op. De kleinste van de twee haalde een rol bubbeltjesplastic uit haar boodschappentas en wikkelde daar de man in. Ze tilde de man daarna bij zijn nek op. De andere vrouw pakte hem op bij zijn voeten. Ze stootte daarbij het glas om dat nog op tafel stond. Het viel in duizend kleine scherfjes op de grond. De jongen aan mijn tafel en ik raapten ze een voor een op.

10cc

Geef een reactie

