Raffia onderzetters

Je had raffia onderzetters voor me meegenomen. Niet vier, wat handig geweest zou zijn, maar zevenhonderd. Ik vroeg wat ik met zevenhonderd raffia onderzetters aan moest. Je wist het ook niet. Bij jou thuis stonden ze vreselijk in de weg. Zoals alles bij jou thuis vreselijk in de weg stond. Het wandmeubel, de pool-tafel, de veertien gehaakte poefs, je vrouw, de hond. Ik deed alsof ik blij was met de raffia onderzetters. Je moet zevenhonderd gegeven paarden nooit in de bek kijken. Ik vroeg of je wat wilde drinken. Je lustte wel sherry zei je. Ik schonk zevenhonderd kleine glaasjes Sandeman in en zette die op de onderzetters. Ja, daar zaten we nu, jij en ik met tussen ons in zevenhonderd raffia onderzetters. Ik dronk wat sherry. Jij dronk ook sherry. Het was vies. Sherry is altijd vies. Maar niemand anders zou die glaasjes opdrinken, dat was wel duidelijk. Ik zette muziek op. Ik heb tegenwoordig alleen nog maar een cd van Janis Ian. Maar dat kwam goed uit, daar hield je juist van. Ik haalde mijn gebatikte jurk uit de kast en deed die aan. Jij liet snel je baard staan. We dansten door de kamer, loom bewegend met onze armen. De kamer begon grappig te draaien. Dat kwam natuurlijk door al die sherry. Ik vroeg wie je was want door je baard herkende ik je even niet meer. Je stelde je netjes voor. Nu wist ik weer wie je was. Ik gooide een raffia onderzetter naar je hoofd. Voor de grap. Maar die trof je vol op je oog. Je huilde. Een stukje raffia was afgebroken en onder je ooglid verdwenen. Het wit van je oog werd langzaam rood en kleurde leuk bij de oranje lampen in de kamer. Je vloekte. Je zou nooit meer kunnen zien. Althans niet met dat oog. En het was allemaal mijn schuld. Nee, wacht, het was je eigen schuld. Jij was hier aangekomen met zevenhonderd raffia onderzetters. We besloten er geen ruzie om te maken. ‘En of die k-muziek uit kon,’ vroeg je. Je bleek dus helemaal niet van Janis Ian te houden. Raar.

 

10cc

2 Reacties op “Raffia onderzetters

  1. liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken…

Geef een reactie

