Als herboren

Ik stond in een loods aan de rand van Weesp. Buiten brandde een vuurtje. Er voeren schepen langs. Maar dat zag ik allemaal niet, want ik stond binnen, met mijn ogen dicht. Een man met een Bosnisch accent vertelde dat ik op het punt stond herboren te worden. Een man zonder Bosnisch accent klopte met zijn vingertoppen op mijn voorhoofd. Daarna klopte hij op mijn slapen, mijn bovenlip en zachtjes op mijn kin. In Bosnisch Nederlands kreeg ik de opdracht om terug te gaan naar mijn eerste levenservaring. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn geheugen uit die tijd is als een zeef. De man zonder Bosnisch accent klopte met zijn wijsvingers op mijn sleutelbeenderen. Ik moest me voorstellen dat er overal licht was en dat alles goed was, ook dat ik geboren was. Ik glimlachte. Natuurlijk was het goed dat ik geboren was. Ik kan daar werkelijk dagelijks van genieten. Het is het beste wat me is overkomen tot nu toe. En dat moest ik accepteren, zei de Bosniër. Ik deed mijn best de rebirthing sessie serieus te nemen. Buiten stonden mijn vrienden te roken bij een kampvuurtje. Na een tijdje mocht ik mijn ogen open doen. De Bosniër had een grappig gezicht met weinig tanden. De man voor me kwam me bekend voor. Hij heette Philip, zei hij en we meenden allebei dat we bij elkaar op school hadden gezeten. HIj drie klassen lager dan ik. Ik zei verontschuldigend dat ik per ongeluk in een rebirthing sessie terecht was gekomen. Hem was hetzelfde overkomen. We stonden tien centimeter van elkaar af en als we niet toevallig uit hetzelfde dorp kwamen, dan was het zelfs mij iets te intiem geweest. ‘Een biertje?’ vroeg Philip. We dronken en liepen naar buiten, naar onze vrienden die bij een vuurtje stonden te roken. De raarste gebeurtenissen zijn helaas meestal waar.

2 Reacties op “Als herboren

  1. net herboren, en dan gelijk al een biertje..?

  2. Om eerlijk te zijn dronk ik die avond alleen maar water – dat bier, dat is dichterlijke vrijheid:)

Geef een reactie

