Ik ben een kleine zelfstandige

Ik ben een kleine zelfstandige. Ik vind dat een prachtomschrijving. Vooral aan dat klein hecht ik enorme waarde. Als kind was ik als vroege leerling die nog ergens een klasje oversloeg altijd de kleinste van de klas. Die liefkozende blikken van mijn klasgenoten ‘ach, wat is ze schattig’ heb ik voor altijd meegenomen. Ook nu ik heel groot en stevig ben. ‘Ik snap wel dat mannen jou leuk vinden,’ zei de hoofdredactrice van een krant een keer tegen mij. ‘Jij, met al je rondingen.’ Verbaasd keek ik haar aan. Rondingen? Waar had ze het over. Had ze wel eens naar haar eigen rondingen gekeken? Daarna lachte ik, want ik was opnieuw vergeten dat ik niet klein en snoezig ben, maar groot en angstaanjagend. Juist daarom ben ik altijd blij als ik een brief krijg van de belastingdienst of de Kamer van Koophandel waarin ze heel officieel over mij spreken als ‘kleine zelfstandige’. Ook dat woord zelfstandig geeft mij kracht. Alsof de belastingdienst en de kamer er het volste vertrouwen in hebben dat ik het allemaal alleen aankan. Nu ik nog.

(Foto: London, Essex Road 1988)

6 Reacties op “Ik ben een kleine zelfstandige

  1. ach wat schattig…

    groet van gewebkijk
    (ook kleine zelfstandige)

  2. Een schattige kleine zelfstandige dus. Een skz’er in plaats van een zzp-er… Dat wil ik ook wel zijn..

  3. Waar is de tijd, Manon. Gezellig zitten schrijven onder je net gewassen onderbroeken….

  4. Haha… die onderbroeken waren van mijn Ierse huisgenote. Die kookte haar witte onderbroeken uit in een pan sop en hing die dan te drogen boven het tafeltje in de ‘yard’ waar ik mijn kranten las. Juist vanwege die onderbroeken is de foto me dierbaar, maar waarom precies dat vertel ik wel op het volgende boekenfeestje… nee wacht, op jouw boekpresentatie!

  5. Prima idee! (Dan is het alweer lente, joepie!)

Geef een reactie

