Dagelijks archief: november 24, 2010

Moe nie weggaan nie

‘Ik ga weg,’ zei ik zo hard mogelijk toen ik met mijn Oda over de gracht liep. Ik wist dat je in een slecht-nieuws-gesprek het nieuws altijd zo snel en direct mogelijk brengen. Niet om de zaak heen draaien, maar zeggen en herhalen. Vroeger liepen mijn Oda, ik en onze Floor elke dag met z’n drietjes over de gracht. Onze grachtenwandeling langs de bakker van dure broodjes. En op een dag was onze Floor weg. Ontslag genomen. Zomaar. Mijn Oda was ontroostbaar. Net toen ze gewend was aan het feit dat we nog maar met z’n tweetjes over de gracht liepen, kondigde ook ik mijn vertrek aan. Oda trok een wenkbrauw omhoog als teken dat ze me gehoord had en rechtte haar rug om te laten zien dat ze prima in staat was om straks alleen over de gracht te lopen. Een uur later vond ik een youtube-filmpje in mijn postbus. ‘Moe nie weggaan nie’ was de titel. Ik zette mijn koptelefoon op, draaide de muziek hard en luisterde. En terwijl de tranen over mijn wangen stroomden keek ik naar mijn Oda. Dit keer zou niet de achterblijver in huilen uitbarsten, maar de vertrekker. Lekker puh.

