Alle problemen de wereld uit

‘Wat doe jij eigenlijk bij de krant?’ vroeg ik aan een vriend die bij de Volkskrant werkt. ‘Ik help de problemen de wereld uit,’ zei hij een beetje nuffig. ‘Ja, hoor,’ zei ik. ‘Nee, echt,’ zei hij nu ‘alle problemen!’ Mijn vriend van de krant zei wel vaker gekke dingen, maar zo gek had ik nog niet eerder gehoord. ‘Noem er eens een,’ zei ik, en ik keek hem uitdagend aan. ‘Nou,’ sprak hij ferm, ‘om te beginnen probeer ik de armoede in Sierra Leone te bestrijden. En de werkomstandigheden van de mijnwerkers in Bangalore te verbeteren.’ Ik vertelde hem dat er helemaal geen mijnen zijn in Bangalore, maar hij pareerde dat door erop te wijzen dat dat nou juist het probleem is van die mijnwerkers daar. En dat hij, bij de krant, dat allemaal de wereld uit ging helpen. Ik geloofde er niets van. Alle problemen op de hele wereld, dat is best veel. En als je eindelijk overal schoon drinkwater hebt geregeld, godsdienstoorlogen hebt beslecht en onderwijs voor meisjes in Kaboel hebt geregeld, dan zit je nog met zoiets als stedenbouwkundige problemen in Madrid of monetaire hommeles in Ierland. De vriend knikte geruststellend. Gezondheidsproblemen, relatieproblemen, drankproblemen, straks allemaal opgelost. ‘Ook de hele kleine probleempjes?’ vroeg ik. ‘Ook die,’ zei hij. En als je zo druk bezig was, dan was het niet raar dat je iets anders soms moest laten liggen.

Een uur later kreeg ik als bewijs een briefje van de hoofdredacteur.

Geachte heer/mevrouw Sikkel,

U heeft de afgelopen weken geen vlekkeloze toegang gehad tot de online-krant. Hierbij bied ik u onze welgemeende verontschuldigingen aan voor het ongemak.

De problemen komen door de overgang naar een nieuw redactioneel computersysteem. Maar dat is uiteraard geen excuus. U heeft recht op doorlopende digitale bezorging van uw krant.

Wij werken er achter de schermen dan ook heel hard aan de problemen uit de wereld te helpen.

Met vriendelijke groet,

Philippe Remarque
Hoofdredacteur de Volkskrant

10cc

Geef een reactie

