Geheim

Hoewel iedereen om mij heen over wikileaks sprak, kende ik niemand die op de site zelf had gekeken. En eerlijk gezegd kan ik het iedereen aanraden. Leuke website met links een rijtje geheimen. Je kunt kiezen welke geheime documenten je wilt lezen. Gewoon geheim, nogal geheim, extreem geheim of top-top-geheim. Ik koos voor het laatste. Daarna kon ik, als bij een keuzemenu, kiezen uit verschillende landen. Opvallend was dat Parijs erg vaak voorkwam. Bijna net zo vaak als Kaboel. Ik koos voor Israël. En zo las ik dat De Verenigde Staten twee jaar geleden dertig miljard dollar aan de Mossad hadden gegeven, om fijn te besteden aan nog veel geheimere zaken. Nu is dertig miljard dollar veel geld, dus begrijp ik dat ze dat ook even vastleggen in een documentje. Onderaan dat documentje stond dat ik meer informatie kon vinden op de ‘geheime’ website van de ambassade. En dus klikte ik daar naartoe.

Visit Embassy Tel Aviv’s Classified Website:
http://www.state.sgov.gov/p/nea/telaviv

Daarna kreeg ik een grappig berichtje van Google:

Google
Sorry…
Sorry…

… maar het lijkt erop dat uw computer of netwerk momenteel automatische zoekopdrachten verzendt. Omdat we onze gebruikers willen beschermen, kunnen we uw verzoek niet verwerken.

Nog geen vijf minuten later stapten er twee mannen in beige regenjassen mijn kantoor binnen. De een had een groene zonnebril op, de ander had een zwart lapje voor zijn oog. In een taal die ik niet verstond begonnen ze tegen me te schreeuwen. Ik gebaarde dat ze wat rustiger moesten doen. De buren. De mannen pakten mijn laptop, gooiden die op de grond en vertrokken.

Wikileaks is beslist het leukste gezelschapsspel van dit jaar.

Geef een reactie

