Slaapzak in Caïro

Ooit reisde ik de wereld rond in brieven die ik poste restante naar verre landen stuurde. Een keer stuurde ik een rugzak op en neer naar New York, lang voordat ik zelf in die stad was. Daarna verstuurde ik mezelf, inclusief koffer en zonnebril. Tegenwoordig heb ik geen tijd meer om te reizen of geen geld of geen zin. Nu stuur ik mijn slaapzak op pad. Een mummie-vormige slaapzak in de kleuren bruin en oranje. En anders dan de kleuren doen vermoeden, is hij slechts een paar jaar oud. Een zak van dons, bestand tegen temperaturen tussen de min dertig en plus zestig. Hoewel je bij plus zestig niet echt een slaapzak nodig hebt. Maar dat terzijde. Een week geleden heb ik mijn slaapzak meegegeven aan een vriendin. Ze zou mijn slaapzak in een rieten mandje leggen en de Nijl af laten drijven. Daarna zou ze de slaapzak naar Caïro brengen. Vandaag zag ik mijn slaapzak terug op het journaal. Grote oranje vlammen sloegen uit de rits. Een woedende massa zwaaide met mijn slaapzak in het rond. Dat mijn slaapzak mummievormig is, lijkt opeens verschrikkelijk toepasselijk.

2 Reacties op “Slaapzak in Caïro

  1. Op facebook zie ik een foto van een vrouw die een politieagent kust.
    Ja, rellen en oproer hebben vele gezichten.
    Maar dat er een opstand in Egypte zou komen wist iedereen al langer.
    Een lieve vriendein vertelde ooit dat een revolutie alleen maar slaagt met doden.
    Ik wens Egypte vooral geluk en democratie!

Geef een reactie

