MaxClass

Hoewel ik mij altijd verre probeer te houden van de schoolpleinmoeders, ben ik in de afgelopen jaren al een paar keer gestrikt om iets grappigs op school te doen. De eerste keer voerde ik samen met een andere journalistenmoeder actie voor een een extra schoollokaal. We haalden er alle kranten mee en samen reisden we langs radio- en tv-studio’s. Via diezelfde journaliste raakte ik verzeild in de Medenzeggenschapsraad van de school, waar ik vooral in zat vanwege de borrel na afloop. Twee keer werd ik klassenmoeder, maar vooral omdat ik zo gecharmeerd was van Quintus, de leraar van mijn dochter. Als hij mailde dat hij met een fles prosecco op me wachtte, stond ik al op een ladder om kerstversiering op te hangen. Ik vond hem de leukste leraar, hij mij de leukste klassenmoeder. De luizenmoeders spraken er schande van. Een paar jaar later trof ik hele andere ouders. Niemand die zich nog liet lijmen met een leuke leraar en een fles prosecco. Serieuze luizenmoeders stuurden luizencontroleschema’s rond, moeders overste stuurden verzoeken om geld voor in de pot, musicalvaders belegden koorrepetities, kookmiddagmoeders vroegen per mail of ik kwam helpen afwassen, ik moest knuffels wassen, kerstversiering vouwen, liedjes instuderen voor de jarige meester, actie voeren tegen de overblijf, overleggen met het schoolbestuur, handtekeningen zetten voor of juist tegen het parkeren voor de deur, geld inzamelen voor cliniclowns, meegaan naar Artis en schaatsen op de enige vrije vrijdagmiddag, poep scheppen op de kinderboerderij, projecten over de Tweede Wereldoorlog ophangen, klassenkranten in elkaar lijmen, iets leuks komen vertellen over de boeken die ik schreef – ja, alsof ik daar nog tijd voor had….

En op een dag ontdekte ik MaxClass.nl. Een soort Facebook en LinkedIn, maar dan voor de school. Elke klas heeft er een eigen pagina met profielen van alle leerlingen, ouders en leerkrachten. Niemand anders kan op die pagina komen. De luizenmoeders doen er hun oproepjes, de klassenmoeder zet er de foto’s van het schoolkamp neer, de meester helpt iedereen eraan herinneren dat er op maandagochtend gym is en eindelijk zie ik welk kind bij welke ouder hoort. Heel fijn en ik gebruik het allemaal. Maar het allerfijnst is toch dat ik niet elke avond als ik even mijn mail wil controleren driehonderd mailtjes voorbij zie schieten van schoolpleinmoeders die zich boos maken om de luizencape’jes die nog steeds niet terug zijn gebracht na de herfstvakantie. I loooooove MaxClass.

2 Reacties op “MaxClass

  1. Leuk om te lezen dat MaxClass deze moderne journalistenmoeder zo bevalt. Tip: Digitaal geschoolde moeders zijn ook dol op Rekentuin, omdat kinderen daar graag rekenen en moeders daar het rekenniveau van hun kind/kinderen kunnen vergelijken.

Geef een reactie

