De Ronde Hoep

Ergens in de buurt van Amsterdam ligt een natuurgebied dat de Ronde Hoep heet. Dat weet ik omdat tijdens mijn studie vrienden altijd iets deden in de Ronde Hoep. Dan fietsten ze langs mijn huis en gilden: ‘Wij gaan zwemmen bij de Ronde Hoep’. En weg waren ze. Ze gingen er schaatsen, hardlopen en als je niet meedeed met de wielerronde van de ronde Hoep, dan was je een sukkel. Die sukkel, dat was ik. Misschien was ik geen sukkel, maar alleen een dromer. Zo lang ik niet mee ging zwemmen, fietsen of schaatsen, bleef het natuurgebied een magische plek. Jac. P. Thijsse liep er gewoon nog rond en Nescio ook, zo lang ik er maar niet kwam. Bovendien was het fijn om het op mijn verlanglijstje te hebben. Eerst de Ronde Hoep zien, dan sterven. Een vriend die er in de buurt een huisje huurde raadde ik direct aan er te gaan wandelen. Ik beschreef tot in detail de oevers vol bloemen, de watervogels, houten roeibootjes en bloeiende Meidoorns.

Vandaag was ik op weg naar een afspraak op een school. Ik was te laat. Ik had geen TomTom bij me. En ik reed maar rondjes door zo’n rottige polder met links en rechts water. Steeds kleiner wordende weggetjes, vervelende fietsers, hardlopers waar ik voor moest uitwijken, boos kijkende vissers, rottige reigers op de weg. En opeens botste ik bijna tegen een bord waarop stond: Ronde Hoep Onder Water: Nooit! Na eenhalf uur stapvoets rijden, was ik weer terug op de plek waar ik de verkeerde afslag had genomen. Opeens begreep ik waarom ze dat gebied de Ronde Hoep hebben genoemd. En niet: de Snij-snel-af-door-het-weiland-Hoep. Eenmaal op de school, waar honderd kinderen al een half uur wachtten op mijn komst, verontschuldigde ik me voor mijn late aankomst. ‘Hoe bent u gereden?’ vroeg meester Jaap. Via de A2 loog ik.

2 Reacties op “De Ronde Hoep

  1. Nu snap ik waarom mijn buurman zo vroeg van huis gaat. Hij rijdt elke ochtend een rondje Hoep voordat hij op zijn basisschool aankomt. In het weekend loopt hij hier dan weer een rondje plas met zijn vrouw.
    Jij hebt in ieder geval eindelijk de voetsporen van Jac. P. Thijsse en Nescio gevolgd.
    Vrolijke en rondegroet,

  2. Een rondje plas lopen met je vrouw, klinkt ook wel goed trouwens:)
    Ben blij dat ik in ieder geval 1 lezer heb!

Geef een reactie

