Jongen in winterjas

De jongen in de winterjas en ik grijpen naar dezelfde zak spinazie in de supermarkt. Ik laat de spinazie los en pak een andere zak. Er liggen er wel honderd. Ik raap wat appels bij elkaar en loop naar de weegschaal. De jongen in de winterjas staat op het punt een zak peren op de weegschaal te leggen. Hij laat me voorgaan, als onuitgesproken bedankje voor de spinazie van zojuist. Bij de kaasafdeling kom ik hem weer tegen. ‘Wie van u is aan de beurt?’ vraagt de vrouw in blauwe kaasjas. We lachen schaapachtig. ‘Ga maar,’ zeg ik. Ik besluit daarna een andere route te nemen. Waarschijnlijk lopen de jongen en de winterjas en ik in hetzelfde tempo en worden we door Albert Heijn via een vaste route door de winkel geleid zonder  dat we het zelf door hebben. Resoluut loop ik links om en rij met mijn kar tegen de stroom in. Bij de pindakaas sla ik de hoek om en bots, uiteraard, tegen de kar van de jongen in de winterjas. Het is net alsof we het erom doen, terwijl het echt toeval is. Ook bij de melk, de koffie en het toiletpapier staan we naast, voor of achter elkaar. Bij de tijdschriften blijf ik wat langer hangen en hoop dat hij de winkel al heeft verlaten. Ik kies daarna de rij die het verst weg is en het langst. Voor mij staat een vrouw met een baby. ‘O, wacht,’ zegt ze, ‘iets vergeten.’ Ze gebaart dat ik haar plaats moet innemen en loopt weg uit de rij. En daar staat hij, jongen in winterjas. ‘Ik geloof dat we voor elkaar bestemd zijn,’ zeg ik. Hij grinnikt. ‘Ja, ik kom u steeds tegen.’ Naast elkaar staan we onze tassen in te pakken. Als we een romantische film waren, was dit het begin. Of juist het eind. Ik denk het eind, want wie zegt er nou ‘u’ tegen iemand die maar twintig jaar ouder is? Bij de uitgang zwaait hij nog even. Ik zwaai terug, vrouw in zomerjurk.

Zie ook: Niet met vreemde piraten meegaan, www.tiencent.com

2 Reacties op “Jongen in winterjas

  1. Mooi hoe de winter de zomer ontmoet in dit voorjaarsverhaal. Al doen alle supermarkten er wel alles aan om te zorgen dat je allemaal langs alle schappen en produkten dwaalt met elkaar.
    Vrolijke voorjaarsgroet

  2. Ha, zo had ik het nog niet gezien… ik groet terug!

Geef een reactie

