La Fiera del Libro per Ragazzi

Mijn uitgeefster had besloten om me mee te nemen naar de boekenbeurs in Bologna, la fiera del libro per ragazzi. Ik was erg blij dat ik schrijver was geworden en erg blij met mijn uitgeefster. Feestjes met schrijvers en witte wijn en schalen vol Italiaanse hapjes zijn heel erg aan mij besteed gek genoeg. Het eerste feest dat we bezochten had iets met Litouwen te maken. Wat precies, dat wisten we niet. Iedereen die er was, was namelijk Amerikaans. En niet een beetje Amerikaans, maar spierwitte-rechte-tanden-en-geföhnd-haar-en-witte-sokjes-Amerikaans. Alleen de eregast kwam uit Litouwen. Ze had er een boek over geschreven. Ze kon daar in accentloos Engels over vertellen. Ik vertelde haar dat zodra haar boek in Nederland uit kwam, ze op tournee door Nederland moest, maar dan zonder die witte sokjes, maar gewoon op klompen. ‘Really?’ vroeg ze, haar mondhoeken krullen tot achter haar oren. ‘Really,’ zei ik zonder te lachen. Ze gaf me een exemplaar van haar roman en schreef er voorin: ‘For Manon, Love, Hope and Freedom’. Ik vond dat mooie woorden. Met ieder een fles prosecco onder de arm namen mijn uitgeefster, redactrice en ik afscheid van de schrijfster uit Litouwen. De andere Baltische staten gaven ook nog feesten. Estland, Letland en Tsjetjenië. En daarna moesten we nog dansen in een twaalfde-eeuws palazzo en tot het ochtendgloren in een cafe’tje staan om biertjes te drinken met onze nieuwe vrienden. De volgende ochtend zaten we aan de ontbijttafel met een hele aardige literair agent uit Engeland. In al haar Engelse beleefdheid keek ze ons aan. Ik zag onszelf heel even door haar ogen. Het haar niet geföhnd, de tanden rood van de wijn en met zwarte sokjes. Maar dat maakte ons nou juist zo leuk.

 

 

4 Reacties op “La Fiera del Libro per Ragazzi

  1. het is toch echt afzien,hè, dat kinderboekenschrijvers vak! Hoe hou je het vol…

  2. Ik hoor dat in Nederland boekpresentaties soms worden opgeluisterd met prachtig gezang en muziek!

  3. Haha, ja dat weet je vast omdat je de moeder van de zangeres kent…. ik ben heel erg benieuwd.

Geef een reactie

