De kerstboom buiten zetten

Ik kan niet ook nog eens naar bomen leren kijken, zei de man die alles van vogels wist. Ik sprak hem tegen. Zonder bomen waren er niet eens vogels. Soms, zo vertelde de man die alles van vogels wist, was het gewoon beter om niets van bomen te weten. ‘Voor je het weet heb je thuis de ANWB Bomengids van Europa staan,’ zo zei hij. Ik lachte. Wie heeft die nou niet thuis staan? Ik dacht eraan toen ik vandaag besloot de tuin op te ruimen. De kerstboom met kluit die daar al sinds Driekoningen staat mocht wel naar de vuilins, vond ik. En zo wandelde ik over straat op een prachtig zonnige dag, met een nog altijd groene kerstboom achter mij aanslepend. Ik liet een spoor van engelenhaar en kerstkransjes achter. Iedereen die voorbij kwam glimlachte. Sommige fietsers maakten grappige opmerkingen over dat het wel tijd was om de kerstboom buiten te zetten en dat het zeker het weer er voor was. En of ik de kerstboom aan het uitlaten was, vroegen er een paar. Het is verrassend hoe veel plezier je kunt hebben met een kerstboom in april. Er is bijna geen mooier begin van de lente.

2 Reacties op “De kerstboom buiten zetten

  1. Ik ben benieuwd wat je straks van plan bent met de paastakken …..
    Of gaat dat gewoon een meiboom worden?
    Vrolijke voorjaarsgroet

  2. Van de paastakken vlecht ik rieten mandjes om de oliebollen in te leggen.

Geef een reactie

